Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Välkänd ehandel till salu

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-09-06, 17:44 #1
A2U A2U är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 1
A2U A2U är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 1
Standard Välkänd ehandel till salu

Nu säljer jag Sveriges troligtvis största butik för handmålade tavlor och canvastryck. Verksamheten har bedrivits på nätet sedan maj 2009 och även som fysiskt galleri i Stockholm hösten 2010.

Utbudet består mestadels av ev tavlor som handmålas eller trycks på beställning i den storlek kunden önskar. Leveranstiden är 3-4 veckor. Tavlorna handmålas/trycks av vår partner i Kina och när de är färdiga flygs de till Sverige (ca en leverans per vecka). Kunderna kan välja att få dem levererade på rulle eller uppsträckta på kilram. Tavlorna håller mycket hög kvalitet.

Motiven består av 3 kategorier:
1. Egna motiv som vi eller vår partner tar fram. Vi tittar mycket på vad kunderna söker på i sökfunktionen på hemsidan och tar fram motiv efter det.
2. Motiv som vi tar fram ifrån kundernas egna bilder. Vår partner hjälper till med detta och det är mycket populärt.
3. Motiv av konstnärer som vi samarbetar med (en mindre del av försäljningen)

Försäljning har skett genom hemsidan, genom den fysiska butiken, viss direktförsäljning till andra butiker förekommer och en hel del försäljning har skett genom kampanjsiter som Let's deal, Groupon, Campadre, Dalani mm

Fördelning är ungefär följande (ink moms):
Hemsidan 2 000 000
Fysiska butiken 600 000
Direktförsäljning 250 000


Butiken rankar mycket bra på sina produkter och har många återköp. Det finns några tusen kunder i kundregistret (idag görs nästan inga nyhetsbrev) och har även en Facebookgrupp.

Butiken rankar 1:a på de viktigaste sökorden och det finns inga löpande SEO kostnader.

Exempel på ord/fraser som butiken rankar på:
Tavlor 1:a
Canvastavlor pendlar mellan 1:a-2:a
Oljemålningar 1:a
Stora tavlor 1:a
Stora canvastavlor 1:a
Stora oljemålningar 1:a
Coola tavlor 1:a
Grafittitavlor 1:a
Tavlor online 1:a
Billiga tavlor 1:a
Moderna tavlor 1:a
Modern konst 3:a

Finns en mängd fler exempel som ovan på ord och fraser som butiken topprankar på.

Wall44 har ett väl inarbetat varumärke och ca 500 besökare om dagen. Den största trafikkällan är direkttrafik och 2:a är organisk trafik. Trots att siten rankar så bra på de viktiga sökorden så består även en stor del av den organiska trafiken av produktsök dvs besökare som söker på Wall44 på sökmotorerna.
Här står det exempelvis om wall44 http://whatsupsthlm.se/isthlm/wall44/2773/

Butiken ligger idag på Magento hos Vaimo och har stor mängd produkter (motiv) upplagda.

Bra marginaler, en vanlig tavla kostar i 1400 kronor (ink moms)
Den kostar 120 kr att producera
Ramdelarna kostar 60 kr
Den tar max 10 min att sträcka upp på kilram

Wall44 har en mycket trevlig lokal på ca 150 kvm Vanadisvägen 41 i Stockholm. Undervåningen består av nyrenoverat galleri på ca 50 kvm och lagerutrymmen. På övervåningen finns kök, badrum med tvättmaskin, ramverkstad, två stora kontorsrum samt ett par mindre rum. Hyran är på 16 250 kr och vi har hyrt ut 7 kontorsplatser för 2000 kr/styck och på så sätt haft butik, lager och kontor i stort sett gratis. Hela kontoret målades om när vi flyttade in och galleridelen totalrenoverades.

Vi har haft en heltidsanställd som sköter telefon, butik och beställningar samt en deltidsanställd ramare/packare. Man skulle kunna sköta allt på en person men då får man jobba.


En grov beräkning (2011):
Försäljning ex moms 2 280 000 kr
Inköp 500 000 kr
Frakter 150 000 kr
Marknadsföring 20 000 kr
Övrigt (emballage, betalningslösningar, webbshop, bokföring, el) 200 000 kr
Kvar innan löner och vinst ca 1 410 000 kr

Det finns stor potential att lägga till flera produkter eller att börja sälja till flera marknader. Man kan exempelvis komplettera med andra väggprydnader eller tapeter.

Lagervärdet är mycket lågt, ca 20 000, varorna köps in av leverantörerna varje vecka efter beställning.

Säljer på grund av utlandsflytt och att jag väljer att fokusera på andra projekt. Jag hinner inte med allt tyvärr men Wall44 har varit lite min ögonsten. En bra och seriös köpare är viktigt för mig. Skicka PM om ni har några frågor.


Säljs som en inkråmsaffär, själva företaget säljs inte men byter namn ifrån Wall44 efter försäljning.



mvh

Rickard
A2U är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-06, 23:04 #2
Boxedlogistics Boxedlogistics är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 25
Boxedlogistics Boxedlogistics är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 25
Hej Rickard.
Skulle det vara intressant med ett samarbete med 3pl företag som dessutom har kunskap inom tryckeribransch och att i sådant fall fortsatt äga butiken men slippa göra jobbet? Har följt er resa ganska länge och har för mig att vi använt oss av samma nagentopartner en gång i tiden.
Slå mig gärna en signal på 070-4129159 om du vill diskutera vidare.
Med vänliga hälsningar
Rickard
Boxedlogistics är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017