Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Det är ingenting unikt med YouTube-videor. Det har ingen betydelse vad du publicerar, oavsett om det gäller en text, en bild eller en video så måste du själv veta vilka rättigheter du har. Det vore tvärtom mycket märkligt om inte ansvaret låg på dig. I så fall kan man ju göra som man önskar och sedan bara hävda att "jag trodde jag fick göra så".
|
Visst är det som du säger, och allt är svart och vitt helt enkelt. Av just denna anledning har jag numera förbjudit mina barn att nyttja internet helt och hållet. Därmed finns det ingen risk att de råkar titta på något olagligt, eller råkar lägga upp en länk på sina facebooksidor till olagliga youtube-klipp osv. Nej numera är det slut med internet för mina barn, för jag kan inte ha Henrik Ponten överlämnandes en stämningsansökan, eller Lars Von Triers brev i brevlådan om att betala in några tusen för att slippa bli stämd.
Nej numera måste internet användas med största försiktighet!
Men kan ju inte säga att barnen är glada, men det finns ju datorer i skolan. Men efter att en skolungdom använt skolans dator och laddat ner olaglig film som togs till rätten som säker många läst, ja då har jag förbjudit detta med. Jag har kontaktat skolan och sagt att mina barn inte får ha egna dator konton hos dem och att all deras internet användan endast får ske under direkt översyn av lärare.
Så numera har jag både missnöjda barn och en hel skola som är missnöjd, men samtidigt så har de inte så mycket att säga emot.
[Ja, hela detta inlägg är en ironisk kommentar som speglar hur vårt internet användande snart är på väg att bli om filmbolagen ska få styra vårt internet användande]
Ja försöker man tjäna pengar på olagligt material så bör man överväga att det är förenat med risk, och ja filmbolagen behöver pengar för att producera nytt material och ja jag anser att filmbolagen till vissa delar går så långt att men kan känna sig rädd för att gå ut på nätet.