FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag har benchat alla tre stora i vår på service, liggetider, aviseringstider, transittider, reklamationer, servicegrad och ja allt. Pris är dock inte invägt i analysen.
Dhl är sämst genomgående. Mest fel, sämst servicegrad och längst transittider samt sämst utlämningsställen. Till tätorter söder om gävle är transittiderna mellan alla tre ganska likvärdiga dock, men såfort vi pratar mindre orter eller högt upp i landet så visar sig styrkan i postens infrastruktur. Schenker är generellt bra, men hanterar allt utom tätorter mycket slött, upp till 5-6 transitdagar medan posten i 99% gör det på max 2. Scenkers kundtjänst är extremt dålig och vi hade ärenden varje dag. Paket försvinner eller loggas felaktigt. Personalen bryr sig inte och återkommer ofta inte i ärenden om man inte tjatar. Hämtningarna med schenker och dhl är mkt opålitliga eftersom de använder extremt hårt pressade underleverantörer. Hände att de inte kom alls vissa dagar... Posten äger sina egna bilar och anställer egna åkare vilket ger dem högre tolerans för peakar och misstag. Prismässigt får man riktigt bra avtal med dhl via pluskontot och svhenker via företagarna. Är du liten med under 10-20000 kollin slår posten aldrig dessa priser med mypack, men är du lite större blir de jämförbara. Kundnöjdheten ökar med posten, tiden i kundtjänst minskar och vår reklamationsgrad och arbetskostnad är en bråkdel mot dhl och schenker, men allt handlar om att få ihop kalkylen. Är du ny och måste skicka spårbart över 1kg är dhl en no brainer, är du större, kan förhandla ner till vettiga nivåer, och kan kombinera flera flöden skulle jag alla dagar i veckan köra mypack kombnerat med varubrev. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Kan instämma helt med Dan angående Schenker. Deras kundtjänst är bland det absolut sämsta jag varit med om. Inställningen är ungefär "jaha, då har väl något blivit fel antar jag". Precis som för många andra företag idag så är priset den enda anledningen till att de fortfarande existerar. Posten är absolut trevligast att ha att göra med fortfarande men hur länge det håller återstår väl att se. Väljer alla det billigaste alternativet så blir det som det blir till slut.
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
- Kan inte uttala mig om Schenker i det fallet, men vid jämförelse med DHL och Posten, så kommer man oftast till DHLs kundtjänst direkt eller kanske efter 1/2 minut väntande, medan ringer man Posten mitt på dagen så sitter man oftast i kö på allt mellan 5-15 minuter. Värst är det till de digitala tjänsterna. Kommer ett paket bort, så är min erfarenhet att det alltid (utan undantag) tar längre tid att kontakta mig efter att man har spårat/hittat paketet. Jag kan bara inte se det som bättre kundtjänst. - Att sedan Skicka Direkt tjänster, som många företag använder, är mer nere än uppe gör Posten knappast till ett bättre alternativ. - Dock har Posten snabbare leveranser till glesbygden och fler utlämningsställen. Man får het enkelt väga detta mot priserna att skicka spårbart om det är det man vill och behöver. ![]() Senast redigerad av Helix den 2012-10-12 klockan 12:11 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Dan, det måste vara goda kaffekex som Arne på Posten bjuder dig på
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Har väl fått en bunte kolor och en fin postlastbil genom åren, faktum är att vi slutade med posten i mars pga för höga priser och ville testa alternativen. Datan ljuger dock inte oavsett hur mycket kex jag får av Arne. Kommer publicera den senare i år när jag får tid och har sammanställt den.
Dock uppmanar jag alla att testa alternativen, det går att göra enkelt och ger stor insikt i skillnaderna. Posten är bäst för oss, men kanske inte för alla när man väger in priser med mera. Överlag behöver alla svenska logistikbolag bli bättre dock oavsett vad de heter, men det behöver vi ehandlare också ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Personligen har jag haft så dåliga erfarenheter av Dhl att jag aldrig handlar av ett företag som erbjuder leverans med DHL. Jag köper då varan någon annan stans, går inte det avstår jag.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
DHL internationellt har dock funkat väldigt bra för mig, jättetrevlig personal som man kan ringa och fråga om kollin är på väg, var de befinner sig och de kommer levereras. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|