Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hjälp med VPS / webbhotell

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-10-13, 17:12 #1
Micke humor Micke humor är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 24
Micke humor Micke humor är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 24
Question VPS / webbhotell

Jag sköter idag ett antal sidor på ett antal olika webbhotell. Men än så länge bara en VPS så jag har inte så jättemycket att gå på vilket är skälet att jag frågar här.

Jag behöver veta om en VPS som kör Mysql och en webbserver är generellt snabbare än ett vanligt webbhotells paket.

De två jag kört prestandatest på heter Webbhotell Pro och vps mini.
Jag testar med en enkel webbsida med en databas.
Jag har upprepade gånger kontaktat företaget i fråga under det senaste året och inte fått något vettigt svar. Vad företaget heter tycker jag är irrelevant då det inte handlar om att smutskasta ett företag och resultatet jag fått fram mycket väl kan bero på min okunskap i ämnet.

Mina tester visar att webbhotellet under normalbelastning är snabbare än VPS servern är obelastad.

Till saken hör att webbhotellet dessutom är generellt segt.
VPS servern får man löjliga 15gb utrymme med. Windows installationen tar ca 20gb så det är ju patetiskt i sig. Men vi har tydligen fått lite mer utrymme ändå så det funkar i varje fall så länge vi inte lägger upp mer än en gig totalt.

Jag har bara installerat en helt vanlig Mysql installation. Jag har inte gjort några som helst optimeringar för själva databasinstallationen. Inte ändrat några cache inställningar eller något sådant.

VPS:en jag testar med har:
Windows
Processor: 2,27 GHz Xeon
RAM Minne: 384 MB
Lagring: 15 GB
Kluster: Ja

Det enda man kan uppgradera är mängden minne vad jag förstår.
Det verkar inte som om man kan få snabbare processor, hårddiskar, fler kärnor eller något sådant, eller så har dem inte bemödat sig med att skriva ut det på sin hemsida.
Så frågan är om minnesmängden verkligen kan vara så viktig?
Skillnaden mellan enklaste vps:en är 100kr+moms/mån för 384mb minne mot 1700kr+moms/mån för 8gb.


Kan det vara så enkelt att det här vps paketet helt enkelt bara är kass? Eller gör det så mycket skillnad att ha mer minne?

Det går kanske inte att få ett precist svar på denna frågan, men om man säger mellan tummen och pekfingret, vad kan man förvänta sig att vps bör vara utrustad med för att ha samma prestanda som man får med ett vanligt webbhotell?

Senast redigerad av Micke humor den 2012-10-13 klockan 17:21
Micke humor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-13, 21:41 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
384 MB RAM för Windows och MySQL?!

Det är inte konstigt om ditt webbhotell presterar betydligt bättre än den VPS:en.

Vi levererar inga Windows-maskiner under 1 GB RAM...
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-13, 21:44 #3
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Tror du ska jämföra med en VPS som du kör linux på. Tror du kommer uppleva hästlängder i skillnad.
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-13, 23:50 #4
SajtXL SajtXL är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 217
SajtXL SajtXL är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 217
Skall du köra Windows & MySQL så är 1GB ram lämpligt...
Varför inte att testa här: http://www.bluelighthost.com/our-services
Du får ett testkonto på 4 kärnor & 4 GB ram, får testa gratis i 7 dagar, borde ge någon vägledning. Lycka till
SajtXL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-14, 14:28 #5
Micke humor Micke humor är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 24
Micke humor Micke humor är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 24
Jag misstänkte nog att paketet mest var bluff.
Det verkar ju orimligt med 384MB ens för bara Windows om man jämför med en stationär dator. Precis som att installationen är större än platsen man erbjuds.
Men samtidigt är det mågra MB ledigt minne när man är inloggad med ts och consollen tar över 100mb.
Det går ju inte ihop om minnesmängden windows förbrukar räknas in?
Jag skulle aldrig byggt en stationär dator med windows med mindre än 4gb så det kan ju inte vara samma krav eftersom det som finns på en standard stationär dator är bland det bästa i vps paketen. I sverige i vart fall.

Så frågan var snarare om det bara är minnesmängden som spelar roll på ett vps paket som ligger i molnet. Jag vet inte riktigt hur minnesmängden är relaterad till krämen man får ut i ett vps paket då?

Jag behöver ett svenskt webhotell.

Så vad tycker ni jag skall köra?
Jag behöver classic asp stöd och mysql. Nån som kör en vps med det?
Micke humor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-14, 22:27 #6
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Jag tror jag vet vilken VPS-leverantör du jämfört hos och när det gäller diskutrymme och minne så tror jag det paketet legat fast sedan Windows Server 2003. 2003:an kunde man installera på en 12 GB-partition om man bara tänkte sig för och hade en D-disk för all vanlig data. Dock räckte bara en 12 GB-partition ett tag innan systemet ändå blev för fullt.

384 MB RAM var även det fullt möjligt med 2003 men då får man bara använda servern till mycket enkla tasks.

Gällande minne så kan du inte riktigt jämföra med en desktop-dator. På en desktop ska du spela, ha mailen igång och samtidigt en Spotify som hela tiden kör musik.

På en server gör du en sak och och det gör den bra. Därför kommer man ofta ganska långt med 1 GB RAM på en Server 2008 R2 Web Edition. Så fort siten växer så får man lyfta ur databasen till en separat server och öka minnet på denna.

Minne och högre diskhastigheter är det som ökar en VPS prestanda mest.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
vps


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017