Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ytterligare en ordningsvakt som använder övervåld

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-09-19, 16:57 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Standard Ytterligare en ordningsvakt som använder övervåld

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyh...cle15446069.ab

Ganska ruggigt att såna personer inte sorteras bort i rekryteringsprocessen....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-19, 17:00 #2
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2009
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2009
Verkligen. Helt sjukt.
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-19, 17:03 #3
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
Jag mår illa!

Som tjejen sa i filmen. Hade det inte funnits någon övervakningskamera, så hade vakten fått gått fri, och "per" hade fått straff.

Mår illa när jag tänker på hur många "tjänstemän" det egentligen är som använder övervåld, men som enkelt går fria.
jonssondesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-19, 17:04 #4
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
vilka grisar, han borde rimligtvis ha hamnat i fängelse och aldrig mer fått tillfredsställa sitt maktbegär på allmänhetens bekostnad.

och den fega lille skiten till kollega borde rimligen också få påföljder, eller har dom inga som helst sanningskrav på sig?
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-19, 17:42 #5
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
Det är antagligen inte helt ovanligt. Jag är glad att vid just detta tillfälle så fanns det en övervakningskamera!
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-19, 17:43 #6
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Fy fan vilken kick han fick. Villkorlig dom är alldeles för snällt. Borde vara grov misshandel med tanke på att den andra vakten höll i honom. Vakt nr 2 borde även han fällas.. Sjuk värld vi lever i... Tyvärr är detta Sveriges vardag och det syns mer och mer. Synd att så många får avslag med att sätta upp övervakningskamrer. Jag tycker utan tvekan att det borde sitta i alla bussar och taxibilar, även där händer det mycket skit.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-19, 18:00 #7
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Är ju helt galet egentligen att övervakningskameror ska behövas för att hålla koll på dem som ska hålla koll på buset. Jag kan ärligt säga att jag efter alla incidenter som varit med ordningsvakter har betydligt mer "respekt" för att råka ut för någon sådan som vaknat på fel sida, än att bli rånad eller dylikt. Tycker att vakten borde ha fått betala mkt mer för den typen av misshandel, kunde ju gått illa. Plus att maktmissbruket i sig är sjukt allvarligt.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-19, 18:55 #8

Efter att jag sett många filmer om övergrepp av vakter och poliser så har min inställning till övervakningskameror helt ändrats. Tidigare hade jag en negativ syn på att öka övervakning på offentliga platser av integritetsskäl. Men nu har jag kommit till insikten om att övervakningskameror behövs i större utsträckning för att dokumentera övergrepp av ordningsvakter och vid myndighetsutövning (exempelvis polisen).

Jag har själv varit vittne till hur en nära vän blivit misshandlad av ordningsvakter vid krogen Tre Remmare i Stockholm (alldeles intill Centralstationen) och det var kollosalt psykiskt påfrestande att stå och se på (utan att kunna ingripa mot vakterna) när min bästa vän brutalt misshandlades av flera ordningsvakter.

Min syn på rättsväsendet har också förändrats, då jag inser att domstolar en stor del av rättsapparaten som åklagarväsendet, många poliser (men jag hoppas att inte alla är det) är genomkorrumperade av kollegie-/vänkspaskorruption. Polsens "kåranda" är ju välkänd, även om det har förekommit fall där en kollega har lämnat in anmälan, men det är undantag.

Givetvis skrev jag ner mina iakttagelser i detalj och lämnade in polisanmälan. Min kompis blev anklagad för våld mot tjänsteman (givetvis helt grundlöst) men utan min anmälan och mycket tydliga redogörelse så hade han troligen åtalats och dömts till fängelse. Så jag uppmanar alla som har blivit vittnen till övergrepp att verkligen dokumentera, rapportera och ställa upp som vittne. Annars kommer detta övervåld att passera ostraffat.

Ett tips är att skriva ner berättelsen omedelbart efter händelsen och lämna in anmälan direkt, annars kan det hända att offret blir oskyldigt dömd och bevisning förstörs samt att gärningsmännen går fria. Fotografier, filmer, teckningar av personer och händelseförloppet, samt exakta tidangivelser är viktiga fakta som kan användas för att styrka en berättelse. Ju mer tydlig och korrekt dokumentation desto större trovärdighet.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-09-19 klockan 19:06
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-20, 06:05 #9
Webmasterpros avatar
Webmasterpro Webmasterpro är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2008
Webmasterpro Webmasterpro är inte uppkopplad
Medlem
Webmasterpros avatar

Reg.datum: Sep 2008
När man ser sånt här så kan man inte göra någonting annat att bli besviken och förbannad. Sådana här vakter finns det oturligt nog gott om, och det bästa man kan göra är att försöka få med dem på video eller foto. Otroligt många liknande fall som inte ens tas upp heller.

Sjukt att han fick villkorligt efter den där sparken...
Webmasterpro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-20, 08:41 #10
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Det anses särskilt allvarligt att ge sig på en polis. Det bör anses vara än mer allvarligt när en polis eller ordningsvakt ger sig på en privatperson.

Tyvärr är det här varken första eller sista gången det här händer. Det brukar ju sägas att de som inte kan eller orkar bli poliser istället blir ordningsvakter vilket det ligger en hel del sanning i. Det lär knappast bli bättre i framtiden när man nu sänker kraven för att bli polis, krav som redan är tämligen lågt satta.

De flesta ordningsvakter sköter sitt jobb bra men upprepade händelser i stil med denna sänker hela branschen i allmänhetens ögon.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017