FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hejsan, hade svårt att sätta rubrik så ursäkta det dåliga valet.
Har lite funderingar gällande import av filer i php (require, include osv). Jag brukar bygga en "core" fil där jag har alla funktioner och klasser. Denna filen importeras i index.php oftast. Men vore det inte bättre om man gjorde en fil/funktion eller klass? så man slipper importera onödiga funktioner som inte kommer till användning alltid. Exempel: (denna filen ska skicka ett email genom en egengjord funktion) PHP-kod:
PHP-kod:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Administratör
|
Mitt första tips är att titta på OOP. Chansen att send_mail()-funktionen går att återanvända till ditt nästa projekt utan att skriva om den och få underhålla den i två projekt är liten om den ser ut som nu. Nästa gång vill du ha andra headers, gå direkt mot smtp osv. Sen 5 projekt in märker du att din mail inte alltid kommer in, så du vill logga alla mail som skickas. Då har du 5 ställen att gå in och ändra på. Detta löser en bra OOP-struktur åt dig.
Och det är även det enkla svaret på din fråga. Använd autoloading och lägg dina funktioner i klasser. För en snabb övergång kan du skapa klasser som Mail och bara ha en statisk funktion sendMail() i den. Så fort du försöker anropa Mail::sendMail() så kommer filen med klassen Mail att laddas och du slipper både manuellt inkludera filerna innan anropet och du laddar mer än du behöver (efter du läst på om cohesion och coupling). Normalt sett brukar man också döpa filerna och därmed klasserna på ett sätt som gör att katalogträdet blir lite lättare att hitta filerna i också, liksom du får förklarande klassnamn. T ex kan du använda _ för att dela in det som t ex Mail_Transport_Smtp som hämtas från include/Mail/Transport/Smtp.php. Eller så lägger du Smtp-klassen i namespacet Vendor-name/Mail/Transport och får ungefär samma sökväg. Titta gärna på standarden PSR-0 om du ska börja använda autoloading (https://github.com/php-fig/fig-stand...epted/PSR-0.md).
__________________
eldefors.com - Personlig (teknik)-blogg |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ett generellt tips är att du inte vill ha för många require / includes i PHP eftersom det faktiskt stjäl tid. Försök hålla nere antalet, men kapsla gärna samtidigt in liknande funktioner i olika enheter (filer kan vara rätt för dig denna gång, i ett nytt projekt bör du ta Clarences råd och kika på OOP).
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
However, utvecklartid är dyrare än några procentenheter prestanda. Så att strukturera koden så att den ger färre buggar, är lättare att underhålla och arbeta vidare med (läs high cohesion, loose coupling) är viktigare än hur filerna laddas.
__________________
eldefors.com - Personlig (teknik)-blogg |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om man väl använder require() så använd då require_once() i stället så laddas filen bara en gång....
Men annars tycker jag du helt ska glömma allt vad imperativa programspråk heter och göra som Clarence skriver att omedelbart gå över till Objektorienterad programmering (dvs OOP). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Är varje prestandaförbättring viktig så är require bättre.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Mer än 90-99 procent av datorns tid står den och väntar på att användaren ska utföra något, så att optimera användargränssnitt för hastighet är i normalfallet mindre viktigt (lägre prioriterat), det som däremot är viktigt att fokusera på är: 1) enkelhet att använda 2) eliminera felkällor vid utveckling 3) underlätta uppdatering/underhåll 4) Underlätta drift/administration Punkt 3 och 4 ovan står normalt för 5/6 av totala kostnaden under ett systems livslängd. Först om man upplever problem med prestanda kan man lägga ner tid på att optimera för hastighet. Optast behövs det inte alls hastightsoptimeras vid denna typ av applikationer. Det är viktigt att man har en plan för vad man lägger ner kostnaden på för ett system. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har testat lite OOP med PHP och autoloader som jag tänkte dela med mig av:
Först min testklass: Kod:
<?php // File: TestAutoloader.php // Author: Conny Westh 2012-09-13 require_once('/lib/autoloader.php'); try { print "Test av autoloader.php\n"; $c1 = new MyClass1(); $c2 = new MyClass2(); } catch (Exception $e) { print $e->getMessage(); } ?> Kod:
<?php class MyClass1 { public static function run() { print "MyClass1 Works just fine...\n"; } } $className = 'MyClass1'; $className::run(); ?> Kod:
<?php class MyClass2 { public static function run() { print "MyClass2 Works just fine...\n"; } } $className = 'MyClass2'; $className::run(); ?> Autoloader-klassen kan man lägga i en underkatalog som lämpligtvid heter LIB: Kod:
<?php // File: autoloader.php // Modified by Conny Westh 2012-09-13 class autoloader { public static $loader; public static function init() { if (self::$loader == NULL) self::$loader = new self(); return self::$loader; } public function __construct() { spl_autoload_register(array($this,'approot')); spl_autoload_register(array($this,'model')); spl_autoload_register(array($this,'helper')); spl_autoload_register(array($this,'controller')); spl_autoload_register(array($this,'library')); } public function approot($class) { set_include_path(get_include_path().PATH_SEPARATOR.'/'); spl_autoload_extensions('.php'); spl_autoload($class); } public function library($class) { set_include_path(get_include_path().PATH_SEPARATOR.'/lib/'); spl_autoload_extensions('.php'); spl_autoload($class); } public function controller($class) { $class = preg_replace('/_controller$/ui','',$class); set_include_path(get_include_path().PATH_SEPARATOR.'/controller/'); spl_autoload_extensions('.php'); spl_autoload($class); } public function model($class) { $class = preg_replace('/_model$/ui','',$class); set_include_path(get_include_path().PATH_SEPARATOR.'/model/'); spl_autoload_extensions('.php'); spl_autoload($class); } public function helper($class) { $class = preg_replace('/_helper$/ui','',$class); set_include_path(get_include_path().PATH_SEPARATOR.'/helper/'); spl_autoload_extensions('.php'); spl_autoload($class); } } //call autoloader::init(); ?> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
PSR-0 har blivit en väl vedertagen standard för autoloading. Den ger dig interopabilitet mellan annan välskriven kod. https://github.com/php-fig/fig-stand...epted/PSR-0.md Vidare är en full include_path baserad autoloading långsam samt mer error-prone och svåröveriktlig då du faktiskt måste åt en server-variabel för att se hela dess innebörd. Projektet blir alltså beroende av någon utanför projektet i sig. De flesta välskrivna projekt som har använt detta tidigare har använt en classmap generator för att lättare kunna överblicka och få bättre prestanda. En exempel-impementation av en bra skriven PSR-0 autoloader kan du se på https://gist.github.com/221634 . Den är fullt produktionsduglig och är skriven av några av de främsta PHP-profilerna (både Zends och Symfonys huvudutvecklare finns representerade t ex). Angående din kommentar om require_once så blir den inte alls gällande när du har en väl skriven autoloader. Det finns då längre ingen anledning att köra _once-funktionerna då andra användandet av klassen inte kommer försöka inkludera filen igen. Så en _once ger dig då ENDAST dubbla stat calls helt utan fördelar.
__________________
eldefors.com - Personlig (teknik)-blogg |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|