Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Starta webbshop

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-08-02, 14:29 #1
ninza ninza är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2008
Flitig postare

Standard Starta webbshop

Tjena!

Enkel och snabb fråga för de som kan, vilket bör jag välja och vad är de större skillnaderna som jag kanske inte kan läsa mig till från de själva. Eller om jag inte bör använda någon av dessa, haha.

osCommerce eller OpenCart är de jag tittat lite närmare på? Är jag ute och cyklar eller?

/Michael
ninza är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-02, 16:02 #2
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
osCommerce är ett ganska utdaterat val bland Open-Source plattformar. Hade kollat vidare på Opencart som jag själv tycker är bra, även om det är lite jobb att modifiera och skala bort onödiga funktioner så har det en bra admin och fungerar stabilt.

Kan rekommendera att du kollar in Magento och Prestashop också. Har inte lika mycket erfarenhet av dessa men Magento är det absolut största just nu, men och dyrt i drift och kan bli dyrt att få exakt hur du vill ha det.
daniel.s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-02, 20:17 #3
jakoobs avatar
jakoob jakoob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2007
Flitig postare
jakoobs avatar

Standard vad tycker ni om vismas lösning

visma-avendo-webshop

Tänkte satsa på den, vad är era synpunkter på att använda den?
Vill ha min bokföring integrerat med min webshop, tyckte det verkar enkelt o smidigt...
jakoob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-03, 07:42 #4
FredrikGust FredrikGust är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2012
Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av jakoob Visa inlägg
visma-avendo-webshop

Tänkte satsa på den, vad är era synpunkter på att använda den?
Vill ha min bokföring integrerat med min webshop, tyckte det verkar enkelt o smidigt...
Om man inte säljer något är heller inte bokföringen något problem, vilket är risken med en den lösningen.

Alternativen med hyrlösningar är inte alls fel idag när man ska starta upp. Textalk har en mycket smidig lösning som inte kostar många kronor där allt är färdigt och integrerat. Vill man använda Prestashop har Prestaworks också ett mycket attraktivt erbjudande där man får mycket på köpet. Du hittar en bra sammanställning på ehandel.se: Jämför e-handelsleveratörer, e-handelsplattformar...

Jag körde själv igång med Opencart och det fungerade väl ganska bra, förutom att jag valde en version som var lite för tidig. Det tar rätt mycket tid att få igång en Opencart som man vill ha den, men plattformen är trivsam och rätt snabb jämfört med många av de andra. Man får också räkna med att köpa en del icke-gratis extensions, men så är det för de flesta lösningar.

Att hantera bokföringen är inte så krångligt innan man fått upp några större volymer. Gör man det bara varje dag så tar det inte många minuter.
FredrikGust är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-04, 15:17 #5
jakoobs avatar
Flitig postare

Flitig postare
jakoobs avatar

jaha varför tokhyvlar du den lösningen?
Har du testat den lösningen?
jakoob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-04, 19:28 #6
xciso xciso är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
xciso xciso är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
Jag använde själv OsCommerce under många år och var väldigt inbiten i det.
Efter mycket övervägande så gick jag över till OpenCart.

Anledningen till att jag tröttnade på OsCommerce, var dels att det aldrig kom någon ny version. Sen att alla mods måste göras i källkoden kunde ibland oxå ställa till det.
Att installera vissa mods kunde ta upp mot 1-2h att göra.

Beroende på hur stor shop man räknar att ha så tycker jag att OpenCart och Magento är dem 2 som fungerar bäst. Har inte alls testat alla på marknaden, så detta är enbart mina ord
xciso är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-04, 23:45 #7
Nykomling

Nykomling

Citat:
Jag gjorde inför uppstarten av vår butik en genomgång av ett 20-tal olika plattformar inklusive hyrlösningar och kollade på butikerna som var skapade med de olika lösningarna. För den peng som man hyr Vismas lösning finns det fler lösningar som jag är säker ger mer för pengarna, där bolagen bakom hyrlösningarna har ett fokus på e-handel. Kollar man deras referenser så är en under ombyggnad och den andra imponerar inte så stort på mig.

När det gäller att välja plattform är det viktigt att man satsar på en lösning där man snabbt kan anpassa sig efter marknadens förändrade förväntningar på butiker. Kunderna har vant sig vid vissa funktioner i en nätbutik och man vinner mycket på att ha stöd för allt sådant snabbt. Att kunna ta betalt på flera olika sätt är också värdefullt. En av de mest funktionsrika hyrlösningarna är t.ex. lösningen från Kodmyran som har ett riktigt bra stöd för lager och integrationer med ekonomisystem.

Mitt råd är att du testar några olika och kommer fram till vilken som passar just din verksamhet bäst. Om det nu visar sig vara Vismas lösning ska du givetvis välja den.
FredrikGust är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-05, 01:09 #8
Flitig postare

Flitig postare

Tack för alla tips! Har prövat osCommerce lite nu senaste dagarna och ska ge mig på Magento och OpenCart nu.
ninza är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-09, 23:46 #9
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Ursprungligen postat av ninza Visa inlägg
Tack för alla tips! Har prövat osCommerce lite nu senaste dagarna och ska ge mig på Magento och OpenCart nu.
Det man måste fråga sig när man väljer eget system kontra hyrbutik är vad vill man fokusera på när det gäller verksamheten. Vill du jobba med marknadsföring och försäljning av produkter eller programmering och anpassning av systemet.

Jag förstår inte varför man ska sitta och jobba med moduler själv om man inte redan har erfarenheten och kunskapen.

På den tid du prövat osCommerce kunde du haft din webshop live med stöd för PayPal, kortbetalning, faktura (svea/klarna), direktbetalning (Bitcoin för den som vill med Textalk) om du valt Textalk (som jag jobbar med) eller Kodmyran som nämnts tidigare, finns såklart flera andra.

Men det är bara min åsikt.
Richie72 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-10, 12:37 #10
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2006
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Han förklarar ju, anledningen är att det är en hyrlösning, dvs en låst lösning.

i dagsläget finns det mängder av opensourcelösningar som gör samma jobb till ett lägre pris och som oftast har mycket mer funktioner än dem låsta lösningarna.

vill man ha integration till visma så finns det i dem flesta systemen, t.ex magento eller opencart.
orkar man inte sätta upp det själv så är det ju bara att ringa en byrå.

enligt mig är det en mycket bättre lösning då man har full kontroll på koden och mycket enklare att byta system eller design i framtiden.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017