Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bolagsskatten före eller efter lön/kostnader

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-07-13, 11:26 #1
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Standard Bolagsskatten före eller efter lön/kostnader

Hejsan

Jag har alltid trott att bolagsskatten betalas en gång per år på företagets vinst efter lön och kostnader.

Men enligt en ny redovisningskonsult så betalas den på företagets vinst innan lön.

Ett exempel.

Låt oss säga att företagets resultat var 10 000kr i januari månad.

Jag tänkte istället för att betala ut lön till mig själv, låta min EF fakturera mitt AB då egenavgifterna är lite lägre än arbetsgivaravgifterna.
Kan mitt EF fakturera dessa 10 000kr eller måste man som min konsult sade först ta bort 26% i bolagsskatt?
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-13, 15:21 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Bolagskatten betalas på företagets VINST, lön är en UTGIFT för företaget.

Så du kan ta ut lön, fakturera ut pengar från bolaget. Så du betalar bolagskatt endast på vinsten i slutet av året.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-13, 16:41 #3
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Det låter du som kraftigt missförstått din redovisningskonsult. Alla löner är avdragsgilla
och bolagsskatten beräknas på vinsten. Däremot måste ett AB prel-skatta varje månad
efter ett belopp som SKV räknat ut. Ett AB måste lämna en prel. självdeklaration precis
som du gjort för din EF.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-14, 03:17 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag får en känsla av att du dels rör ihop betalning i form av när saker ska betalas och vad som faktiskt beskattas. Dessutom har du en enskild firma inblandad vilket tycks ha en tendens att röra till det ytterligare.

Om du fakturerar ditt AB är det sannolikt en avdragsgill kostnad. Om du tar ut lön från ditt AB är det en avdragsgill kostnad. Båda dessa sänker vinsten i ditt AB och därmed vad bolaget måste betala i bolagsskatt.

Om du för över pengar till din enskilda firma och gör ett eget uttag som du väljer att kalla "lön" trots att det enligt gällande regelverk inte är en lön så påverkar det inte resultatet i din enskilda firma. I en enskild firma betalar du skatt på resultatet oavsett om pengarna finns på företagets konto eller ditt privata - det är i princip strunt samma var pengarna finns.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-14, 12:33 #5
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Tack för infon. Hon talade troligen om en preliminärskatt och jag missförstod. Däremot betalar jag ingen preliminärskatt i dagsläget.

Jag tror att jag skrev 0kr som beräknad vinst och därför betalar jag inget.

Ville nämligen själv betala in skatt i egen takt, då jag beräknar att kunna ta ut allting som lön så att det i slutet av året är 0kr skatt kvar.

Har ju följande val för lön:

1. Låta min ef fakturera AB:et och betala 14.88% egenavgifter.
2. Ta ut lön och betala 15.49% arbetsgivaravgifter.
3. En blandning av båda.

Edit: Jag kommer inte ta ut ett eget uttag då jag vet att resultatet beskattas i min EF och det betraktas vara lönen.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-14, 14:36 #6
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Varför håller du på med EF när du har ett AB? Lägg ner skiten och satsa fullt på AB.

AB är och kommer alltid ses som en mer seriös bolagsform. EF får lätt "hemmasnickarstämpeln".

* I ett AB kan du ta aktieutdelning med 20% skatt upp till ca 140.000 kr i år
* Din lön i ett AB är en riktig lön och du får pension och SGI. I din EF får du tänka på allt sånt själv.
* I AB:t är bolaget och du helt olika individer och bara för att bolaget går dåligt kan inte KFM knacka på hemma hos dig.
* I EF är "företagets" ekonomi och din exakt densamma. Det spelar ingen roll att du har olika bankkonton. Du ansvarar för att varenda faktura blir betald med dina egna pengar.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-14, 17:28 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Dina egenavgifter och hur du tänker där låter helt fel. Däremot är givetvis inkomst även från enskild firma pensionsgrundande på ungefär samma sätt som lön.

Däremot så påverkas hur mycket du kan ta ut i aktieutdelning som beskattas som inkomst av kapital av lönesumman i bolaget.

Försök styra över allt till ditt AB så du kan göra dig av med din enskilda firma på sikt.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-14, 18:08 #8
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Varför håller du på med EF när du har ett AB? Lägg ner skiten och satsa fullt på AB.

AB är och kommer alltid ses som en mer seriös bolagsform. EF får lätt "hemmasnickarstämpeln".

* I ett AB kan du ta aktieutdelning med 20% skatt upp till ca 140.000 kr i år
* Din lön i ett AB är en riktig lön och du får pension och SGI. I din EF får du tänka på allt sånt själv.
* I AB:t är bolaget och du helt olika individer och bara för att bolaget går dåligt kan inte KFM knacka på hemma hos dig.
* I EF är "företagets" ekonomi och din exakt densamma. Det spelar ingen roll att du har olika bankkonton. Du ansvarar för att varenda faktura blir betald med dina egna pengar.

Jag håller alltså inte på med min EF längre. Har det bara liggandes.
AB:et driver hela verksamheten, jag tänkte endast fakturera mitt AB ifrån min EF istället för att ta ut lön ifrån AB:et. Fast jag har inte bestämt mig än.


Så det enda min EF hade gjort var att fakturera företaget och då jag inte har kostnader i min EF så hade allting blivit "lön". Men det blir alldeles för komplicerat och invecklat så jag struntar nog i det.

Tänkte bara på att egenavgifterna är lägre än arbetsgivaravgifterna, däremot har man som anställd i AB fler fördelar som t.ex personalvård.

Ursäkta om jag skriver lite otydligt, kom precis hem efter många timmars paddlande i extrema forsar. Jag trodde att det skulle vara en lugn sjö som vi skulle paddla i... Men ack så fel man kan ha...

Tack för svaren!
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-15, 20:22 #9
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Ta ut lön från AB och strunta i de eventuella kronorna du kan spara på att fakturera vidare till din enskilda firma. Kan löna sig i form av att få ett högre lågbeskattat utdelningsutrymme och slippa problem ifall det skulle kunna ses på som fakturering för påhittad vara/tjänst.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017