Citat:
Ursprungligen postat av magnusasb
Tack för svaret. Bara för att få klarhet nu då;
Jag har köpt in kontorsmaterial för 500kr som dragits från Privatkontot.
Jag har kvitto på köpet.
Ska jag då bara göra en överföring från mitt ftg-konto till privatkonto så att det blir -500 i saldo på ftg-kontot och sedan bokföra det som ett vanligt köp? När jag nu gjort detta. Ska köpet bokföras när det väl gjordes från privatkontot eller när jag väl flyttar pengarna från ftg-kontot till privatkontot.
Jag behöver inte bokföra att jag flyttar pengar mellan ftg-konto och privatkontot då? För privatkontot vill jag inte ska användas, mer än att det måste dras pengar från det när jag köper något. Om jag förstått rätt behöver jag bara bokföra själva köpet då?
|
Boka det som 2 olika saker som Conny visar i posten ovan. Dvs som 2 olika händelser. Köp och flytt av pengar.
Vill bara tillägga, för det finns många med enskild firma som kanske inte förstår distinktionen. Ditt företagskonto är bara ett konto med ett annat namn än dina andra konton, ditt lönekonto och allt annat. Det finns ingen skillnad mellan dig och företaget. Det enda lilla som skiljer är att man säger att "detta är företagets pengar" och tar med företagskontot när man deklarerar vilka tillgångar som är "företagets". Du ska bokföra egna uttag, dvs flytt av pengar som numer inte kan anses vara en del av företagets tillgångar. Detta påverkar balansen. Det kommer inte påverka din skatt eller så, men det påverkar hur mkt tillgångar du tillskriver företaget. Men även om du inte gör det, dvs flyttar pengarna, så kommer precis samma summa på kontona att vara tillskrivna företaget. Det du deklarerar och bokför, är det som spelar roll, inte var tillgångarna befinner sig vad deklarationen anbelangar. Dock, finns det skattemässiga fördelar av att ha mer tillgångar som tillskrivs företaget i EF.