FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vet inte om den här frågan ska ligga under Webbhotell, Domännamn eller något annat. Men Off Topic känns alltid rätt. Alla trådar tenderar ju att gå off topic förr eller senare
![]() Idag dök Loopias DNS:er igen och jag hade några timmars downtime. 99 % av all downtime som jag har haft de senaste två åren, kan härledas till Loopias DNS:er. Går det att skaffa sig redundans på DNS:er? Det finns ju på sätt och vis redan, eftersom det alltid finns två namnservrar att peka till. Men kan man på något vis ha den ena via tex Loopia och den andra via tex Binero? Så att innehållet på min server inte behöver bli otillgängligt varje gång det strular hos den ena leverantören... Ursäkta om det här är en elementär eller konstig fråga. Jag kan ingenting om DNS:er och vet inte hur det fungerar i praktiken. Det jag frågar efter kanske är världens simplaste grej, eller helt omöjligt? Som sagt, jag kan så lite att jag inte ens vet i vilken forumkategori som frågan hör hemma ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Kolla in den här tråden, finns en del bra information där:
http://www.wn.se/t1053619.html Själv bytte jag till http://dnsmadeeasy.com/ från Loopia för typ ett år sen, ingen nertid sen dess. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Själv hyr jag 2 vps hos oberoende leverantörer och kör dns,
en lite dyrare lösning, men det funkar felfritt, |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Gustav:
Vi och flera andra hostingleverantörer har sina DNS-servrar utspridda på olika geografiska platser och ISP:er. Jag anser detta vara ett absolut krav för att kunna erbjuda en DNS-tjänst. Tyvärr saknar många webhotell detta utan de ställer båda sina servrar i samma rackskåp. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ja, du kan sprida dina domäners namnservrar på det sätt du beskriver, såvida det är okej för din leverantör.
Jag tror de flesta webbhotell och hostingleverantörer har minst två namnservrar på minst två av varandra helt oberoende nät och geografiskt åtskilda... Vi själva använder oss av tre och hittills har aldrig mer än en varit nere, oavsett anledning (driftstörning eller underhållsarbete). Så du borde kunna få detta från i princip vem som helst. Hur ett underhållsarbete kan slå ut en redundant tjänst är i och för sig obegripligt...
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Banned
|
Signa upp dig på dns.he.net...
Gratis och dom har geografiskt utspridda DNSer över hela världen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Se efter en leverantör som erbjuder Anycast för redundanta DNS:er.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Banned
|
Då är det nog Binerror du är ute efter...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
ns3 och ns4 har samma IP-adresser som ns1 och ns2 så ev. kör de nån Anycast-historia här. Varför utför man ett underhåll som sänker alla DNS-servrar, samtidigt? Måste hålla med Xamda där faktiskt.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Tack för svaren! Jag visste inte riktigt vad jag frågade efter då jag gjorde min post. Men polletten börjar så långsamt trilla ner nu.
Binero sägs ju ha en väldigt säker DNS-tjänst. Ändå hade jag problem även där nyligen, pga migrationen. Det största problemet verkar inte vara DNS-servrar som kraschar. Utan att någon på företaget som sköter dem råkar klicka på fel knapp. Eftersom mina DNS:er via Loopia gick ner i samband med underhållsarbete, så kan man ju misstänka att det var något sådant som gick snett där också. Så vad jag frågar efter är egentligen inte om det finns någon DNS-tjänst med två eller flera geografiskt utspridda servrar. Utan om man kan ha två eller flera DNS-tjänster för samma domännamn. Dvs kan jag ha en uppsättning records via Loopia och ytterligare en via Binero (bara för att nämna ett exempel)? Jag antar att det inte går? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|