FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Allt är en kostnadsfråga i grunden, tekniskt kan du ha 100 servrar i ett mySQL cluster som i sin tur skalar väldigt bra i prestanda. Men är inte gratis.
Sedan kan jag nog se stora problem med en push-modell med om det handlar om flera 100 tusentals aktiva spelare/anslutningar. Då tror jag att man får dela upp det i "små cluster/grupper" där olika användare hamnar i olika cluster grupper som är helt skild och en central db struktur som synkar det nödvändiga mellan varandra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Ok får ta och kolla på subscriber metoden, är den avancerad har du någon erfarenhet utav den? En annan grej jag kom att tänka på är om man har ett lager mellan DB dvs en webbservice som man ansluter till, den skriver i sin tur en xml fil för varje spel när spelet är klart och får status finished så lägger man in datat i DBn och raderar xml-filen?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Du kanske till och med skapar en rad i databasen vid spelets början och så heter filen radens id-nummer + .xml. Kanske kan du skippa XML för att snabba upp det ytterligare på servern, Nyckel=Värde på en ny rad räcker ofta mycket långt. JSON kan vara ett mellanalternativ om du behöver lite mer struktur. En ytterligare optimering är att du skriver en egen serverapplikation i t.ex. c++ istället för att använda en webserver + ett scriptspråk. :-) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Tror du att det skulle räcka med en server då, att man har en dedikerad server med 32gb i ram och mysql installerad på den? är xml snabbare än txt filer om man kör den här varianten? eller spelar det ingen roll om man kör xml eller txt filer?
Så tanken blir så här man har en tabell som heter Games och med tabellerna enligt nedan: |Games| gameID Player1 Player2 TimeStamp Chat sedan heter txt eller xml filen det som står i gameID.txt man lagrar dessa txt filer lokalt i en mapp när ett spel får status avslutat så skriver man in det datat i databas tabellen och deletar txt filen? Vad skulle jag kunna göra med JSON i det här sammanhanget aldrig använt det? Vad skulle serverapplikationne göra? skulle dessa skapa xml filerna eller vad är tanken med serverapplikationen? Har du någon erfarenhet av detta och skulle kunna hjälpa till naturligtvis mot betalning. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|