Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur kraftig server skall man ha?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-05-28, 18:36 #1
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Allt är en kostnadsfråga i grunden, tekniskt kan du ha 100 servrar i ett mySQL cluster som i sin tur skalar väldigt bra i prestanda. Men är inte gratis.

Sedan kan jag nog se stora problem med en push-modell med om det handlar om flera 100 tusentals aktiva spelare/anslutningar. Då tror jag att man får dela upp det i "små cluster/grupper" där olika användare hamnar i olika cluster grupper som är helt skild och en central db struktur som synkar det nödvändiga mellan varandra.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-28, 19:28 #2
Gimbo Gimbo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 236
Gimbo Gimbo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 236
Ok får ta och kolla på subscriber metoden, är den avancerad har du någon erfarenhet utav den? En annan grej jag kom att tänka på är om man har ett lager mellan DB dvs en webbservice som man ansluter till, den skriver i sin tur en xml fil för varje spel när spelet är klart och får status finished så lägger man in datat i DBn och raderar xml-filen?
Gimbo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-28, 21:14 #3
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Citat:
Ursprungligen postat av Gimbo Visa inlägg
Ok får ta och kolla på subscriber metoden, är den avancerad har du någon erfarenhet utav den? En annan grej jag kom att tänka på är om man har ett lager mellan DB dvs en webbservice som man ansluter till, den skriver i sin tur en xml fil för varje spel när spelet är klart och får status finished så lägger man in datat i DBn och raderar xml-filen?
Det kan vara en mycket bra lösning. Databaser är bra på att sortera, gruppera, och manipulera data - man tänker ofta databas när man skall lagra information men i ditt fall skulle fil som komplement kunna vara mycket snabbare och mer ändamålsenligt.

Du kanske till och med skapar en rad i databasen vid spelets början och så heter filen radens id-nummer + .xml. Kanske kan du skippa XML för att snabba upp det ytterligare på servern, Nyckel=Värde på en ny rad räcker ofta mycket långt. JSON kan vara ett mellanalternativ om du behöver lite mer struktur.

En ytterligare optimering är att du skriver en egen serverapplikation i t.ex. c++ istället för att använda en webserver + ett scriptspråk. :-)
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-28, 22:14 #4
Gimbo Gimbo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 236
Gimbo Gimbo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 236
Tror du att det skulle räcka med en server då, att man har en dedikerad server med 32gb i ram och mysql installerad på den? är xml snabbare än txt filer om man kör den här varianten? eller spelar det ingen roll om man kör xml eller txt filer?

Så tanken blir så här man har en tabell som heter Games och med tabellerna enligt nedan:
|Games|
gameID
Player1
Player2
TimeStamp
Chat

sedan heter txt eller xml filen det som står i gameID.txt man lagrar dessa txt filer lokalt i en mapp när ett spel får status avslutat så skriver man in det datat i databas tabellen och deletar txt filen?
Vad skulle jag kunna göra med JSON i det här sammanhanget aldrig använt det?
Vad skulle serverapplikationne göra? skulle dessa skapa xml filerna eller vad är tanken med serverapplikationen? Har du någon erfarenhet av detta och skulle kunna hjälpa till naturligtvis mot betalning.
Gimbo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017