Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur kraftig server skall man ha?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-05-28, 17:28 #1
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Att ha en subscriber-modell innebär ingen skillnad i hur du lagrar informationen (db, memcache). Det innebär inte nödvändigtvis heller någon förändring i hur du hämtar informationen (db, memcache). Däremot så gör det ofantlig nytta i att minska antalet requests till din applikation.

Med en pull-struktur, liksom den du beskriver, måste varje användare gå till din server och ställa en fråga för varje möjlighet som ska ges för uppdatering.

Med en push-struktur med subscriber-modell ansluter de till din server i början av spelet. Varje gång någon lägger en bricka skickas även det meddelandet in till din push-server (eller om den läser ny brickor t ex var 0.1 sekund). Denna skickar sedan ut meddelandet till de som är registrerade som mottagare (i ditt fall en motståndare) över den redan öppna anslutningen utan att en besökare behöver belasta din server med ett extra request för varje tick i uppdateringen. Den skickar bara vad den behöver skicka, när det ska skickas, bottleneck här ligger i antalet spelare istället för hur snabbt saker ska hända. För en snabb lösning, som jag dock är osäker på hur väl den skalar, titta på socket.io och subscriber model.

1M samtidiga spelande kommer du aldrig klara på en burk, oavsett metod eller kod.Men du har en väldig overhead om du ska låta dina användare pinga en gång i sekunden jämfört med att använda en push-modell.

Du kommer inte lyckas skala till en miljon samtidiga användare utan extern expertis om du inte gör ett rejält djupdyk i skalbarhet och prestanda av liknande applikationer. När man kommer upp i sådana nivåeer är det också viktigt att ha finansieringen klar för sig. Det är därför de flesta stora startups har investerare, inte för att begränsa sin handlingsförmåga.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017