FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Nu vet jag ju inte vad det gäller för app, men här kommer några generella tankar.
- När det gäller arkitekturen på din programvara så behöver inte allt alltid ske i realtid, ibland räcker det med att det verkar ske i realtid. - En sekund är en väldigt kort tid för en människa, vi hinner inte ens reagera på den tiden. Är du säker på att var femte sekund inte räcker? Redan där har du minskat belastningen med 1/5. - Måste man vara uppkopplad i alla lägen i appen, finns det tillfällen då man inte behöver polla servern lika ofta / öht? Genom att stänga av pollningen när t.ex. en dialogruta öppnas så kan du spara mycket resurser. - Vissa data ändras mer sällan, memcached kan vara din vän i vissa sådana fall. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Lite mer info om själva appen, så att ni får en bättre bild av det hela...
Appen är ett ord spel, där man lägger ord i brickor och man möter en motspelare, brickläggandet sker i realtid, dvs man lägger en bokstav och den visas hos motspelaren direkt, så det är ett konstant pingande. Motspelaren lägger en bricka, den uppdaterar DBn och därefter så sitter motspelaren och lyssnar på db'n och hämtar info't därifrån. Det är inga stora datamängder som hanteras utan det är mer att dte är uppslag mot DBn konstant. Sedan finns det ett chatt där man sitter och lyssnar på DBn konstant, detta går ju att lösa med en uppdatera knapp men det känns lite B-aktigt. Chatten fungerar på samma sätt, man skriver och hämtar infot från en DB tabell. Skulle en klustrad mySQL lösning fungera i detta syfte? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|