Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson
Nej nej, man behöver inte betala till STIM om inte upphovsmannen har STIM-registrerat musiken. Gör du det är det nog läge att ta ett snack med din STIM-kontakt.
|
well, har egentligen bara ordentlig koll på live-sammanhang och när det gäller live-konserter kan stim faktiskt kan kräva licens oavsett om upphovsmännen är registrerade hos stim. Finns några få undantag, men inget som var tillämpligt på nya band som skriver sin egen text och musi. Vad som gäller internet däremot har jag inte stenkoll på...
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson
Kollar man på STIMs regler för detta undantag står det bla att det inte får förekomma reklam och att man ska ha full kontroll över sidan. Det innebär i praktiken att man som upphovsman *inte* får lov att lägga ut sin egen musik på tex MySpace utan att betala STIM-licens. Doh.
|
Mjo, den här biten har jag också funderat på... Dock skulle stim-licensen isåfall betalas av MySpace och inte bandet, men då blir det frågan om de Amerikanska reglerna har riktigt samma innebörd, men, men, den biten är bara spekulationer från min sida... (har för mig att MySpace är amerikanskt iallafall)