FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vad består de 150 000 kr i fasta kostnader jag hänvisar till i kalkylerna:
Representation 6 000 kr Revisor 10 000 kr Bokföringshjälp 24 000 kr Fackliteratur 3000 kr Marknadsföring 30 000 kr Reklamprylar 5000 kr Resekostnader 10 000 kr Dator 10000 kr Övrig kringutrustning till dator 5000 kr Internet 3600 kr Mobiltelefon 6000 kr Kontorsmöbler 2000 kr Skrivare 500 kr Skrivartoner 1000 kr Programvaror 10 000 kr Försäkringar 6000 kr Övrigt 17 900 kr (konsulthjälp, medlemskap i företagar- och branchorganisationer, advokatkostnader, tidningar, blommor, presenter, dekorationer, tavlor, gardiner, mattor, lampor, förfriskningar som kaffe m.m.) Summa 150 000 kr Kostnad kan vara endera onerösa utlägg eller förlorad intäkt, i en kalkyl räknas det ändå som en kostnad. För att man ska ha en jämförbar kalkyl mellan olika företag måste man även räkna med att alla människor följer arbetstidsregler, så att arbete sker på arbetstid. Vissa hävdar att de gör bokföring och annan administratin på sin "fritid", men det kan man inte, för arbete är alltid arbetstid oavsett när på dygnet det utförs enligt klockan, det är en definitionsfråga. Om man sitter ute på landet elelr ligger i hängmattan och läser en facktidskrift eller förbereder ett uppdrag så är det arbetstid det också, fritid är då man helt kopplat bort jobbet och kan spendera tid med barnen, morfar, kompisar eller partner. Givetvis är fördelningen mellan dessa olika poster olika i olika företag, men det är också så att om man gör bokföring själv så får man mindre tid att arbeta och dra in pengar, så den kalkylmässiga kostnaden har man oavsett man gör det själv eller lejer bort. Om man sätter av en fast summa för fasta kostnader i sin budget och försöker hålla den som ett maxtak över längre sikt så drar inte kostnaderna iväg lika lätt som om man låter detta vara en underfinansierad post i budgeten. Man har även möjligheten att "spara" till vissa investeringar som kostar en del att köpa in som Projektor, TV, eller andra saker man på sikt behöver i sitt företag. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-05-11 klockan 09:42 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|