Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


.SE Landsdomäner

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-16, 13:42 #31
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
En del av deras vision är att alla ska kunna ha ett unikt domännamn, inte vilket domännamn som helst. Familjen Karlsson i Säffle är nog måttligt intresserade av att ha ryssland.se som familjesajt.

Auktion må vara orättvist eftersom bara de med mycket pengar har råd att lägga bud. Men är det mer rättvist om IIS lottar ut thailand.se till en person för 100 kr i registrering? En person som sedan säljer domänen för runt miljonen. Statliga Svenska Spel har redan sådan verksamhet.

Ja, ok, varför skulle det vara mer rätt för ett företag som köpt domänen dyrt att tjäna pengar? Varför inte just en provatperson?


>> Men är det mer rättvist om IIS lottar ut thailand.se till en person för 100 kr i registrering?

Ja, det är det, då det är var .SE gör annars med eller mindre. Först till kvarn eller bara lotta ut dessa ...

Det mest rättvisa är att t.ex. thailand.se går till Tourism of Thailand och alla andra landsdomäner går till respektive offentliga organisationer för turism i just de länder.

Skall man auktionerna ut dessa domäner, så skall man definitivt sluta släppa fritt alla avregistrerade domäner omdelbart. Dessa bör också auktioneras ut så som alla andra. Att ändra sitt sätt att släppa domäner bör ju gälla för alla domäner och inte vissa.

Så alla ni som anser att auktionen är rätt sätt att gå, anser väl också och borde propagera för att alla nysläppta domäner skall auktioneras ut - ingen mer Snapback, Neware eller andra tjänster för snapback av domäner. Helt ok för mig, bara man håller sig till ETT förfarande.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 13:59 #32
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av Helix Visa inlägg
Jag håller inte med. Idén med registrering av domäner är ju "First-come, first-served", dvs. alla skall ha möjligheten och det skall inte bero på hur stora fickor man har.

Om man skall börja auktionerna ut domäner, skall man då inte göra det med ALLA domäner/registreringar? Vill du registrera en domän? Ok, ansök om detta, vi sätter ut den på auktion och efter 3 månader säljs den till högstbjudande ...

Inkonsekvens är vad jag kallar det. Bestäm er .SE, antingen det ena eller det andra och ändra i så fall på visioner och värderingar!!

: -)
Med en auktion så har jag stiftelsen i sig ägnat sig åt warehousing, vilket de förbjuder registrarerna att göra.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 14:02 #33
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Med en auktion så har jag stiftelsen i sig ägnat sig åt warehousing, vilket de förbjuder registrarerna att göra.

Ja, ännu ett bra argument för att inte ha auktion eller ändra spelreglerna kring registreringar.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 14:09 #34
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av Helix Visa inlägg
Helt ok för mig, bara man håller sig till ETT förfarande.
Vad är det som säger att man inte kan ha flera förfaranden beroende på vilken typ av domännamn det gäller? Det finns många toppdomäner där det är andra spelregler för L/LL/LLL och premiumdomäner. Sunrise-perioder eller vad det heter m.m.

Huvudsaken är väl att IIS förvaltar de pengar som auktionerna inbringar på ett korrekt sätt.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 14:30 #35
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Vad är det som säger att man inte kan ha flera förfaranden beroende på vilken typ av domännamn det gäller? Det finns många toppdomäner där det är andra spelregler för L/LL/LLL och premiumdomäner. Sunrise-perioder eller vad det heter m.m.

Huvudsaken är väl att IIS förvaltar de pengar som auktionerna inbringar på ett korrekt sätt.


Du har ju fortfarande inte fattat vad jag skrivt eller så har jag varit oklar; det finn singet regelverk för detta utan man hittar på just nu. Visst andra har det, men då har man i alla fall regelverk för det - .SE har inte det. SOm jag nämnde innan, inför nya regler - all or nothing helt enkelt.

Dock har sedan inte vissa andra toppdomäner värderingar inskrivna i sin verksamhet Titta på Nunames, där ändras spelregler som vinden, det blåser oftast dit pengarna är ...


Citat:
Huvudsaken är väl att IIS förvaltar de pengar som auktionerna inbringar på ett korrekt sätt.
Om inte värderingar, spelreglerna är viktiga, så är det bara köra auktion, ta pengarna och investera i vapenindustrin. Det bör ge en bra avkastning som kan sedan gagna nya registreringar. Men vänta, .SE handlar väl bara inte om att tjäna pengar ... och skit i det - cash is king!

Senast redigerad av Helix den 2011-11-16 klockan 14:34
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 15:42 #36
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Ja det är klart att privat verksamhet kan skänka pengar till välgörenhet, och det gör ju redan IIS. Det börjar bara bli lite tröttsamt att höra att överskott ska skänkas till välgörenhet så att vi kan känna oss nöjda med oss själva. Överskott är perfekt att lägga undan som buffert om något oförutsett skulle inträffa, eller om man behöver göra stora investeringar i framtiden.
Jag har aldrig påstått att alla ska skänka sitt överskott till välgörenhet Självklart måste företag ordna finansiering till investeringar av olika slag. Jag sa bara att det vore ett mycket lämpligt vägval i just det här fallet eftersom det är en unik engångsföreteelse. Även stiftelser och privatpersoner behöver en buffert. Jag tror och hoppas dock att IIS redan har en väl avvägd buffert.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 15:46 #37
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag har aldrig påstått att alla ska skänka sitt överskott till välgörenhet Självklart måste företag ordna finansiering till investeringar av olika slag. Jag sa bara att det vore ett lämpligt vägval i just det här fallet. Även stiftelser och privatpersoner behöver en buffert. Jag tror och hoppas dock att IIS redan har en väl avvägd buffert.

Vi kan väl mötas halvvägs och säga 50/50?
Jag kanske läste lite väl mellan raderna.

Jag är på din halvvägslösning. Jag är inte emot välgörenhet men tycker att varje verksamhet först och främst ska se till sina egna intressen. Finns det utrymme att hjälpa andra så är det helt ok.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 15:57 #38
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
Citat:
Ursprungligen postat av Helix Visa inlägg
Du har ju fortfarande inte fattat vad jag skrivt eller så har jag varit oklar; det finn singet regelverk för detta utan man hittar på just nu. Visst andra har det, men då har man i alla fall regelverk för det - .SE har inte det. SOm jag nämnde innan, inför nya regler - all or nothing helt enkelt.
Fast vad reglerna säger nu spelar ju ingen roll eftersom de måste ändras ändå. Just nu spärras dessa domänerna av ett regelverk, så vad befintliga regler säger kan du inte haka upp dig på, då kommer domänerna aldrig släppas.
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-01, 13:31 #39
matzii matzii är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 757
matzii matzii är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 757
En statusuppdatering vore bra!

Och jag använde sökfunktionen med nyckelordet "spärrade" men rubriken var inte formulerad som originalet därav att jag inte hittade den.
matzii är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-01, 14:07 #40
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Tror inte så mycket hänt? Om och när något nytt händer lär väl IIS meddela detta. Men vill de släppa något på förhand till WN så är det naturligtvis välkommet
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-05-01 klockan 14:57
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017