Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Sverige kan bli skatteparadis!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-29, 16:35 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Standard Sverige kan bli skatteparadis!

http://svt.se/2.22620/1.2781133/sver..._skatteparadis

Det vore ju defintivt trevligt om bolagskatten sänktes från 26,3 till 15% om man begränsar skatteavdraget för räntor till max 100 000 kr per bolag.

Som det är idag får småföretagen betala den förhållandevis höga skattesatsen 26,3% bara för att storbolagen gör enorma ränteavdrag. Sänker man ränteavdragen så skulle det gynna småföretagen enormt....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-29, 17:03 #2
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Det vore ju underbart för mindre företag. Men jag kan tänka mig att även större företag som nu inte använder räntesnurror tycker om detta.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-29, 17:18 #3
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Supermoderator

Ja, det låter ju onekligen spännande ur ett företagar- och samhällsperspektiv. Det känns ju föga rättvist som det är idag att de som tjänar mest nolltaxerar och vi som sliter som små djur får sponsra storföretagens nolltaxeringar.
Oläst 2012-04-29, 17:21 #4
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004

Fast inkomstskatten är ändå hög, så folk kommer fortfarande flytta stora mängder kapital. Även 15% är hög bolagskatt om man är stort företag.

Man är i regel rätt korkad om man låter ett Svensk bolag gå med vinst så man får betala bolagskatt. Men fördelaktig gå minus sedan kvitta framtida vinster långt fram i tiden.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-29, 17:24 #5

Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Ja, det låter ju onekligen spännande ur ett företagar- och samhällsperspektiv. Det känns ju föga rättvist som det är idag att de som tjänar mest nolltaxerar och vi som sliter som små djur får sponsra storföretagens nolltaxeringar.
Är väl inte så konstigt, dom som tjänar mest får ju inget av samhället. Bara bränna pengar som man aldrig kommer få tillbaka.

Och är väl inte dom stora företagens fel att småföretagen har så lite pengar så det inte är värt att skatteplanera dom.
Oläst 2012-04-29, 17:31 #6
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Hur funkar storföretagens räntesnurror? Har Storföretagen ägarbolag i skatteparadis som de ser till att göra ränteutbetalningar till motsvarande vinsten i Sverige?

Jag tycker egentligen att det är skatten på arbete som är för hög i Sverige. Något så nyttigt som arbete borde knappt beskattas överhuvudtaget. Men jag skulle så klart inte tacka nej till 15 % i bolagsskatt. Särskilt inte om det innebär att alla faktiskt får betala. Det känns inte alls bra att de stora smiter och att hela skattebördan hamnar på de små.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-29, 17:35 #7

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Hur funkar storföretagens räntesnurror? Har Storföretagen ägarbolag i skatteparadis som de ser till att göra ränteutbetalningar till motsvarande vinsten i Sverige?

Jag tycker egentligen att det är skatten på arbete som är för hög i Sverige. Något så nyttigt som arbete borde knappt beskattas överhuvudtaget. Men jag skulle så klart inte tacka nej till 15 % i bolagsskatt. Särskilt inte om det innebär att alla faktiskt får betala. Det känns inte alls bra att de stora smiter och att hela skattebördan hamnar på de små.
Finns väldigt många olika upplägg på det, men grund principen är att dom lånar pengar av sig själv med hög ränta. Så inte så konstigt.

Finns många sätt gå "förlust" för bolaget med, är skillnad på bokföringsförlust eller realiserad förlust
Oläst 2012-04-29, 18:16 #8
Supermoderator

Supermoderator

Patrikweb låter som om vore han chef och ensam ägare för ett ultrakapitalistiskt och globalt bolag och med total avsaknad för rim och reson.

Fast det är ju den Patrikweb vi är vana vid, så varför skulle det låta annorlunda idag?

Patrik - verkligheten är den att den form av räntetransaktioner som svenska storföretag genomför idag för att slippa undan skatt underminerar vår gemensamma välfärd (och försök inte lura i mig att du tjänar så mycket att det du betalar in i skatt inte motsvaras av vad det allmänna ger dig tillbaka). Det är dessutom något som inte alls är tillåtet i många andra, betydligt större, länder än vårt land...

Det är inte de storas fel att de små har så lite pengar skriver du... Nej, i detta fall är det ju politikernas, som tillåter skatteplanering av detta slag i stället för att t.ex. sänka skatten till 15% för alla och spika igen räntemygelsmöjligheten. Ja, jag skrev mygel, för det är precis så jag upplever det när man tillåter avdrag av de gemensamma medlen för att storbolagen lånar pengar av sig själva till ockerräntor för att slippa betala skatt.
Oläst 2012-04-29, 18:45 #9

Även med det nya förslaget så finns ju möjligheten att skatteplanera med räntesnurror.

Ett börsbolag med 350 dotterbolag skulle ju kunna dra av 35 MSEK i ränteavdrag om man fördelar det jämt i dotterbolagen i alla fall. Men det blir bökigare och kanske inte värt besväret.

Men at tstarta ett AB krävs ju bara att man har 50 KSEK i EK numera men om man stoppar undan 1 MSEK i varje så blir det 350 MSEK i EK, ränta 10% blir 35 MSEK/år.

Sen finns det ju koncernredovisning, men det är inte koncernen som betalar skatten utan de enskilda bolagen. Koncernredovisning används vad jag vet bara för att redovisa i externa årsredovisningen för aktieägarnas skull, så de får en överblick.

Ett annat sätt att minska skatteplanering i bolag är att helt slopa bolagsskatten som vissa länder har gjort, det är enbart fysiska personer som betalar skatt, eftersom det bara är fysiska personer som får del av sjukvård, utbildning, m.m. Samhällsekonomiskt blir det enklare att hantera och man slipper alla former av skatteplanering mellan bolagen. Nackdelen är att privatpersoner då kommer att starta bolag för att ta alla sia inkomster och utgifter i bolagsform....

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-04-29 klockan 18:50
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-29, 20:01 #10

Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Patrikweb låter som om vore han chef och ensam ägare för ett ultrakapitalistiskt och globalt bolag och med total avsaknad för rim och reson.

Fast det är ju den Patrikweb vi är vana vid, så varför skulle det låta annorlunda idag?

Patrik - verkligheten är den att den form av räntetransaktioner som svenska storföretag genomför idag för att slippa undan skatt underminerar vår gemensamma välfärd (och försök inte lura i mig att du tjänar så mycket att det du betalar in i skatt inte motsvaras av vad det allmänna ger dig tillbaka). Det är dessutom något som inte alls är tillåtet i många andra, betydligt större, länder än vårt land...

Det är inte de storas fel att de små har så lite pengar skriver du... Nej, i detta fall är det ju politikernas, som tillåter skatteplanering av detta slag i stället för att t.ex. sänka skatten till 15% för alla och spika igen räntemygelsmöjligheten. Ja, jag skrev mygel, för det är precis så jag upplever det när man tillåter avdrag av de gemensamma medlen för att storbolagen lånar pengar av sig själva till ockerräntor för att slippa betala skatt.

Jag bor inte i Sverige längre, och hade knappast tjänat något på betala över en halv miljon i skatt per år privat. Och över 1 miljon skatt per år hade det blivit om man skulle ha samma nettoinkomst och bott i Sverige.

Du förlorar bara att bo i Sverige, enda personerna som tjänar på bo i Sverige är flyktingar, dom som går på bidrag eller har låg inkomst.

Jag anser att saker bör privatiserat mer, och låta folk betala för sig själv och faktiska kostnaden.

Låt en tåg biljett kostar 5000 om det då behövs då, eller kosta 3000 för månadskort för kollektivtrafik, exempelvis. Så slipper folk vara parasiter och låta andra betala för en.

Senast redigerad av patrikweb den 2012-04-29 klockan 20:07
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017