FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Vet du ungefär hur mycket utrymme du behöver för dina backups?
Det finns ju ett flertal cloud lösningar som ger en otroligt mycket utrymme för pengarna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det har jag faktiskt dålig koll på. Idag har vi ingen samlad backup, utan alla sköter det var för sig till externa hårddiskar. Jag skulle gissa på att det landar på ca 40-50 gig i dagsläget. Så minst 100 gig behöver jag, eftersom jag räknar på en femårsperiod. Har du någon cloud-tjänst att rekommendera? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag har hört bra saker om Microsofts SkyDrive.
Där får du 100 gigabyte för 347,00 kr/år. Exakt hur funktionaliteten fungerar vet jag dock inte eftersom jag aldrig har provat det själv. Men det kan absolut vara värt att kolla upp. 347kr / år är ju en struntsumma. http://cloud.idg.se/2.16150/1.445953...r-google-drive Det finns dessutom billiga dedikerade servrar hos Kimsufi (i Frankrike), http://www.kimsufi.co.uk/ för 14 euro / månad (exkl. vat) som ger dig 1 TB hårddisk. Jag har en dedikerad server hos Kimsufi och det fungerar galant. Har inte haft någon nertid på över ett år. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
140:- / mån är billigt. Men priset är inte allt. Jag äger personligen hellre min server och har 4 TB. Visslingen en anskaffningskostnad och högre månad kostnad, men det finns fördelar med detta.
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Ska kika på Skydrive, tack för tipset.
Från Dells prislista: 500GB, SATA, 3.5-in, 7.2K RPM Hard Drive (Cabled) [2010,00 kr] Det måste väl vara en vanlig SATA som man hittar i vanliga hemdatorer? Att jag frågar beror på att den är fyra gånger dyrare. Jag tänkte ringa min säljare på Dell i veckan. Men det känns hopplöst att att pruta, när man inte vet vad man köper. Min spontana tanke är att jag borde ha 50-75 % rabatt på den där disken. Men jag kanske missar något? 300GB, SAS 6Gbps, 3.5-in, 15K RPM Hard Drive (Cabled) [3410,00 kr] Är det där i så fall ett lika stort rövarpris, eller är det vad man brukar få betala för en SAS? Det kanske skiljer mycket beroende på märke och modell? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
Men självklart försöker Dell tjäna pengar på varenda komponent. De lever trots allt på hårdvaruförsäljning. Citat:
Skicka ett PM om du vill att jag ska fixa en offert från vår säljare. Vi köper en hel del från Dell i vår verksamhet. Senast redigerad av KristianE den 2012-05-01 klockan 22:58 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Google Drive finns ju nu också som alternativ till Skydrive. Passar bättre om man redan använder Google Docs och andra Google-tjänster.
![]() |
Svara |
|
|