FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Många företag anlitar personer som scannar nätet på kopior av deras produkter. Det brukar sluta med att polisen hämtar sakerna för destruktion och att ägaren åker på ett kraftigt bötesstraff, alternativt en månad i kurran (det kan bli mer om försäljningen varit omfattande). Jag vet de som testat med krimskrams härifrån (Thailand) och det gick ett tag, sedan gick det inte alls.
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ja, det är olagligt. Även om det kan finnas enskilda undantag och kryphål (som dock brukar täppas till illa kvickt när de upptäcks).
Kopior är dessutom någonting som både Sverige och EU har börjat ta på största allvar. Så det är ingen större idé att chansa och att hoppas på att ingen upptäcker det. Kopiorna kan ibland vara direkt hälsofarliga och innehålla giftiga ämnen. Så det handlar inte bara om att skydda upphovsrätten, utan om att skydda folks hälsa. Med andra ord ett prioriterat arbete för både polis, tull och and myndigheter. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|