FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag använder Paypal företagskonto för att betala vissa uppdrag, vad ska man använda som verifikation vid dessa betalningar?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Som andra verifikationer skall framgå vad är köpt, av vem och till vilket pris. Är det utbetalning i form av ersättning till privatpersoner skall du göra en lönespec och kan använda den som verifikation, är det ett företag så är det faktura/kontantnota/kvitto som gäller.
Viktigt är fortfarande att det framgår vad transaktionen avser. Det spelar ingen roll om du betalar via PayPal, BankGiro, vanligt bankkonto eller gamla hederliga kontanter. Det är bara balanskontot som skiljer (Kontanter=1910, Bankgiro=1920, Bankkonto=1930, PayPal=1940 t.ex.) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
PayPal ska i huvudsak hanteras som ett bankkonto i bokföringssammanhang.
Det betyder att om man betalar en faktura från paypal så ska faktura beskriva vad som köpts och av vem osv... Så följaktligen håller jag med qson hur det ska hanteras. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vad gäller just Fiverr så kan man enligt vad jag läst i andra forum kontakta deras supportavdelning för att få korrekta fakturor på det man har betalat. Likaså får man be andra aktörer om fakturor på köpen man gör via PayPal, kallas ibland för VAT/tax invoice.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Men om man INTE har ett Paypal konto utan väljer att betala med KORT hos Paypal (utan krav på skapa konto) så bokför man det väl som ett vanligt kortköp eller hur?
Sen är måste jag säga att underlagen från Paypal är under all kritik. Oftast ser man bara vem betalaren är men inga uppgifter av säljaren. tex Godaddy paypal kvitton är hemska. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Om du har ett PayPal-konto kan du jämföra det med att ha ett extra bankkonto, och det bör hållas som ett sådant i bokföringen, t.ex. 1940. När du betalar med PayPal-kontot är det som om du betalar från ditt vanliga bankkonto, du bokför utbetalningen på 1940 och motkonterar ett kostnadskonto. Betalar du via PayPal direkt med kort är det ju samma som om du betalar med kortet på ICA. Det kommer på kontoutdraget och du bokför som vanligt. Du måste fortfarande ha ett kvitto från säljaren att bokföra. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|