FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Tjabba!
Vore ytterst tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta. Sitter och bygger en html-mockup från scratch. Jag har så här långt väldigt få css-regler. Bara några divvar som utgör strukturen på sidan. Till min förvåning får alla div-element en padding i botten på 2-3px, detta inträffar endast när div-elementet har ett innehåll. Jag har inte har skrivit in regler för detta i CSS-koden, har ingen padding alls i min CSS. Jag kan lösa problemet genom att antingen sätta line-height:0 på divvarna (vilket ställer till med en uppsjö andra problem givetvis), eller att jag tar bort html5-doctype. Någon som känner till detta? Vad kan man göra? Mvh Vic |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Administratör
|
vertical-align:top|bottom löser nog ditt "problem". Egentligen är ditt problem att din browser gått ifrån quirks mode för att använda w3c box model.
Taget från css 2.1 specen: "...In case [line boxes] are aligned 'top' or 'bottom', they must be aligned so as to minimize the line box height."
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
hm... Vilket/Vilka element är det jag ska ange vertical-align för? Jag stör mig på att jag ska behöva bry mig om det här
![]() Har löst det på följande sätt: Kod:
* { ... line-height: 0; } html, body, span, applet, input, textarea, object, h1, h2, h3, h4, h5, h6, p, blockquote, pre, a, abbr, acronym, address, big, cite, code, del, dfn, em, font, img, ins, kbd, q, s, samp, small, strike, strong, sub, sup, tt, var, b, u, i, center, dl, dt, dd, ol, ul, li, fieldset, form, label, legend, table, caption, tbody, tfoot, thead, tr, th, td { line-height: normal; } ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Släng in en reset.css så löser det sig säkert. http://html5doctor.com/html-5-reset-stylesheet/
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|