Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Fullständig backup och återställning av hel linux-server

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-03-22, 09:44 #1
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
Mycket flitig postare

Standard Fullständig backup och återställning av hel linux-server

Scenariot är att jag vill kunna göra en fullständig backup av en linux-burk och fullständig återställning från backup. Helst över nätverk (då det fungerar både lokalt och externt).

Någon som har gjort något liknande eller vet bra verktyg för detta (eller har tips på vidare läsning)?

Vad jag i princip vill kunna göra är att om jag ska återställa från backup är att t.ex. lägga upp ett script på servern och köra den. I körningen så tankar den backupen, packar upp, bootar om -> klart och fullständigt återställt! Är det ens möjligt?

Varför? För att jag vill kunna göra saker själv utan att vara beroende av andra (och för att lära mig).
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-22, 10:20 #2
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Har WN som tidsfördriv

Du vill nog titta närmare på en rsync lösning.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-22, 10:55 #3
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Danski Visa inlägg
Du vill nog titta närmare på en rsync lösning.
Mm, kände med det, men då kom jag på följande scenario:

Jag vill egentligen inte göra en backup av alla filer osv, utan egentligen bara listan över alla installerade paket och all konfiguration, som jag enkelt kan återställa till. All resterande data är ändå saker som måste göras backup på vid sidan om (då det är mer "färskvara" så som databaser etc).
Oläst 2012-03-22, 11:17 #4
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Då kanske virtuella maskiner är mer lämpligt?

Du kan då gör en "gold image" med allt förinstallerat och rätt konfigurerat. Denna image kan då användas för att skapa hur många virtuella maskiner som helst, sen bara läsa in lämplig backup på filer/databas.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-22, 12:15 #5
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Danski Visa inlägg
Då kanske virtuella maskiner är mer lämpligt?

Du kan då gör en "gold image" med allt förinstallerat och rätt konfigurerat. Denna image kan då användas för att skapa hur många virtuella maskiner som helst, sen bara läsa in lämplig backup på filer/databas.
Tänkte med på det, men jag vill ha en lösning som fungerar bra på fysiska burkar såväl som virtuella.
Oläst 2012-03-22, 12:27 #6
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Administratör

Citat:
Ursprungligen postat av gregoff Visa inlägg
Mm, kände med det, men då kom jag på följande scenario:

Jag vill egentligen inte göra en backup av alla filer osv, utan egentligen bara listan över alla installerade paket och all konfiguration, som jag enkelt kan återställa till. All resterande data är ändå saker som måste göras backup på vid sidan om (då det är mer "färskvara" så som databaser etc).
Det du letar efter är nog "configuration management". Chef och puppet är två populära exempel. Det är inte backup per se men jag tror det kan vara relevant för ditt problem.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-22, 13:07 #7
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Det du letar efter är nog "configuration management". Chef och puppet är två populära exempel. Det är inte backup per se men jag tror det kan vara relevant för ditt problem.
Efter lite snabbt googlande så verkar det vara något som jag är ute efter.

Vad som är viktigt för mig är att all info (inställda ftp-konton, portar, webbserverinställningar, konton in mysql osv osv) faktiskt går att göra backup på och enkelt återställa, sen alla paketen givetvis med. Faktiska filer till webbplatser, sql-dumpar etc gör jag en vanlig backup på (filkopiering/ftp)

Har du något tips på bra ställe att läsa på om detta. Min googling gjorde mig bara mer förvirrad.
Oläst 2012-03-22, 14:03 #8
Administratör

Administratör

Citat:
Ursprungligen postat av gregoff Visa inlägg
Efter lite snabbt googlande så verkar det vara något som jag är ute efter.

Vad som är viktigt för mig är att all info (inställda ftp-konton, portar, webbserverinställningar, konton in mysql osv osv) faktiskt går att göra backup på och enkelt återställa, sen alla paketen givetvis med. Faktiska filer till webbplatser, sql-dumpar etc gör jag en vanlig backup på (filkopiering/ftp)

Har du något tips på bra ställe att läsa på om detta. Min googling gjorde mig bara mer förvirrad.
Typ-användandet av konfigurationshantering är att kunna skapa flera servrar med samma spec och sedan kunna ändra i dessa. T ex om du har ett kluster webbservrar med apache och vill lägga till en till. Då skapar du konfigurationen med samma instruktioner som tidigare maskiner och får därmed en till burk som ska bete sig precis likadant. Samma sak om du t ex skulle behöva lägga till en apache-modul för en ny inställning så syncas/pushas det ut mot alla servrarna.

Genom att skapa en sådan konfiguration och applicera den på din server är du säker på att servern har inställningar helt motsvarande dina instruktioner. Instruktionerna kan vara paket som ska vara installerade, lösenord till mjukvaror, portar som används etc.

Lättast är nog att du väljer en av de lösningarna som finns: http://en.wikipedia.org/wiki/Compari...ement_software

Och sedan går lite djupare på det med tutorials och/eller screencasts för att få funktionen rätt klar. Sen kan det nog vara bra att titta på flertalet av dom för att se med vilken av dom du kan få ut ditt enkla behov med minst problem.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-22, 17:30 #9
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Ser ut som att jag har en del att gå igenom här ;-)

Tack för alla tips!
Oläst 2012-03-22, 20:24 #10
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Kolla om Mondo Rescue kan vara nåt för dig. Gjorde ett par backup images med det programmet för länge sen, men har dock aldrig testat att göra recovery.
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017