Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Skeptisk till ny programmerare...

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-02-14, 07:08 #11
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
Tack allesammans, fortsätter med denna killen då!
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-14, 10:23 #12
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 553
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 553
Yes, gör så!

Sen om du nu inte gillar horisontell css kan du ju bara be honom att ändra det.
StefanW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-14, 12:49 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av dAEk Visa inlägg
Ser några grejer som jag reagerar på. Inget är direkt allvarligt men jag skulle fråga varför man döpt vissa klasser som man har gjort. T.ex. tycker jag att det är ganska märkligt att döpa klasser till box1, box2, nånting_bg_lft, _bg_rgt.
Mja, box1, box2 osv kan ju vara ganska naturliga namn, beror lite på hur designen ser ut. Är detta det största problemet man har med sin "programmerare" så är det nog rätt lugnt. Sen har det ju inte sagts något om vilken prisklass vi talar om heller, det får ändå anses vara ganska så relevant i sammanhanget.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-15, 17:52 #14
znap znap är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 114
znap znap är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 114
Jag skulle vilja tillägga att även om man av någon konstig anledning "gillar" horisontell CSS så är det fel. Du bör eftersträva så lättläst kod som möjligt, i alla lägen. Av den anledningen så skriver man inte CSS på det där sättet, gör man det så gör man "fel" (stora citationstecken på ordet fel).

En webbutvecklare, som ensam ska skriva all kod på frontend och backend, måste ju ha ett brett kunskapsområde. Hellre brett än djupt, men givetvis gärna båda. Men det betyder att han kanske inte skriver felfri CSS eller han kanske göra lite konstiga sql-frågor eller något annat som inte är helt klockrent ufört. Men på det stora hela gör han helt okej jobb, man måst helt enkelt väga in flera saker än en css-fil, som många redan konstaterat. Men jag hör absolut varningsklockor om jag tittar på den där filen. Men den säger inget om kvaliteten på hans arbete överlag.
znap är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-15, 18:44 #15
captaindoes avatar
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
captaindoes avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
Citat:
Ursprungligen postat av znap Visa inlägg
Jag skulle vilja tillägga att även om man av någon konstig anledning "gillar" horisontell CSS så är det fel. Du bör eftersträva så lättläst kod som möjligt, i alla lägen.

Jag håller inte med. Självklart är det bra att ha lättläst kod, men när man laddar upp koden till sidan så ska den vara optimerad. Att använda en CSS eller Javascript minifier är otroligt bra eftersom man kan drastiskt minska storleken på filerna.

Jag hör inga varningsklockor överhuvudtaget när jag kollar på strukturen på CSS filen. Jag ser snarare en programmerare som vill optimera laddningstiden på sin kunds sidor.
captaindoe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-15, 19:15 #16
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Mja, box1, box2 osv kan ju vara ganska naturliga namn, beror lite på hur designen ser ut. Är detta det största problemet man har med sin "programmerare" så är det nog rätt lugnt.
Mja, jag har svårt att se hur box1 skulle vara ett naturligt namn men det kanske det är även om jag inte tycker det. Ett större orosmoln är de extra klasserna för att lägga in bakgrundsbilder etc. Det är inte snyggt utan känns väldigt slarvigt gjort.

Vad gäller läsbarhet håller jag med znap men det är egentligen inte ett problem iom att alla IDEs eller andra editors kan fixa formateringen via ett kortkommando eller liknande.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-15, 19:17 #17
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Citat:
Ursprungligen postat av captaindoe Visa inlägg
Jag hör inga varningsklockor överhuvudtaget när jag kollar på strukturen på CSS filen. Jag ser snarare en programmerare som vill optimera laddningstiden på sin kunds sidor.
En programmerare som vill optimera laddningstiden men som inte använder en minifier? Det borde ringa varningsklockor till både höger och vänster!
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-16, 09:04 #18
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Citat:
Ursprungligen postat av znap Visa inlägg
Du bör eftersträva så lättläst kod som möjligt, i alla lägen.
Ehm, nej. Som redan påpekats är den minifiering av CSS och JS som gäller i produktionsmiljö. I utvecklingsmiljö kör man självklart separerat och tydligt strukturerat, men när allt är testat finns det ingen anledning att inte ha det så kompakt som möjligt.
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-16, 09:54 #19
znap znap är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 114
znap znap är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 114
Men hallå grabbar? Det var då en ganska värdelös minifiering i sådana fall. Det är ganska uppenbart att den här css-filen inte är minifierad, den är bara skriven på ett något slarvigt och tämligen ostrukturerat sätt.

Jag har aldrig ifrågasatt vikten av att minifiera statiska filer i produktion. Men som sagt, det här är en mindre wordrpress-sajt, man vågar gissa att det inte finnns någon uppstyrd prod- och utveckligngsmiljö. CSS-filen förtäljer om en utvecklare som eventuellt inte är mån om läsbarheten i sin kod. Läsbarheten är A och O (tillsammans med mycket annat) när man pratar om underhåll av koden, något som bekostar företag mycket pengar. Håller man inte med om det så gör man sin arbetsgivare/uppdragsgivare en väldans otjänst...
znap är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017