Försöker hålla mig till dessa punkter
- Bestäm varför du skriver ett pressmeddelande och fokusera på detta så du håller en röd tråd
- Håll det kort och koncist. Pressmeddelanden är vanligtvis inte mer än en sida.
- Ange relevanta kontaktuppgifter: namn, titel, adress,telefonnummer, e-postadress etc.
- Skapa en rubrik och centrera den i fetstil precis ovanför den första raden i kroppen av pressmeddelandet. Rubriker markerar vanligtvis det viktigaste, betydande eller chockerande faktum i utsläppet. Kom ihåg att detta förmodligen är det som fångar journalisters initiala intresse.
- Skapa ett “Dateline” - den första raden i kroppen av ditt pressmeddelande - som inkluderar den stad där frisläppandet genereras och datum (dvs. Stockholm, 2000-01-01).
- Se till att första stycket innehåller all viktig information: var, när, varför, vad och vem.
- Inkludera några kittlande detaljer eller fakta för att väcka nyfikenhet. Ett bra pressmeddelande ska inte bara informera utan också väcka nyfikenhet och intresse.
- Avsluta det sista stycket med en “för ytterligare information linje”. En webbplats kan vara en bra informationskälla.
- Centrera dessa tecken, “# # #” eller “-30 -”, längst ner på sidan för att ange slutet av din release.
- Skriv din release i ett relevant forum som din hemsida eller mynewsdesk.com