FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Dator 1 ________________ Dator 2
13,3 " / 1366 x 768 ______ 14 " / 1600 x 900 335 x 223,3 x 30,1mm ____ 352 x 241 x 32,4mm 1,665 __________________ 2,07 kg I övrigt är specifikationerna de samma och även priset så det var inte så viktigt. Jag kommer att arbeta framför en stor skärm på dagarna och använda en docka till datorn, men undrar om den större skärmen med högre upplösning är värd de 400g extra som man får för de gånger man ska bära den med sig. Motivera gärna varför du tycker som du gör. Tack på förhand. / Daniel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ska du släpa runt på datorn mycket, ta den mindre. Använder du ändå större skärm när du arbetar spelar ju upplösningen på laptopen så stor roll.
Kommer du arbeta mycket utan separat skärm och du använder program som kräver stor yta, ta den med högre upplösning. Kan tänka mig att t.ex. Photoshop och dylikt är segt med låg upplösning. Det är du som måste avgöra i slutändan ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Kan ju tillägga att de kommer att användas till surf och utveckling i första hand.
Har förvisso två laptops med just dessa dimensioner hemma men var längesen jag använde den lilla så jag har inte riktigt feelingen kvar för hur det var och tänkte lägga en beställning på jobbet idag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
För utveckling och inte bära runt den så mycket en större skärm och bättre prestanda.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kör själv en MBP 13" vilket är rätt lagom att ha med sig, vikten är väl kanske inte alltid så avgörande om du inte springer runt med den konstant.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Håller med Patrik. Däremot är det stor skillnad på tjockleken på många datorer. Jag har en Macbook Pro 13" som min primära arbetsmaskin, men har även en Dell Latitude 14" som backup. Dellen är ungefär dubbelt så tjock som min MBP, men i övrigt inte så mycket större eller tyngre. Just att Macbooken är såpass tunn gör att den känns riktigt portabel.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
13" räcker gott och väl om du har extern skärm annars och ska släpa runt på den.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Administratör
|
Tycker det är jobbigt att utveckla på allt under 15", men det beror mest på hur jag vill lägga upp min IDE. Egentligen behöver jag 20+ tum för att vara rätt bekväm och trivs bäst med 2x 20+
Ska jag bara surfa, skriva, enklare programmering så trivs jag däremot rätt bra på allt mellan 10 och 13". Där beror det mer på känslan på tangentbordet som försämras gradvis.
![]() |
Svara |
|
|