FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
När din VM ligger avstängd mer än en vecka har vi rätt att byta IP-adress om det skulle behövas. Detta handlar mest om IPv4 där adresserna är begränsade och City Cloud växer väldigt snabbt. Väldigt många lägger upp maskiner, stänger av dem, och "sparar" dem länge för att en dag kunna starta dem - men än vanligare att kunna klona upp maskiner från dessa sparade VM:ar. Då vi snackar om X antal tusen maskiner som hanteras för detta så är det viktigt att vi inte knyter upp IP-adresser för länge. Kan dock diskuteras om det kanske skulle vara en månad istället. Vi ger ju IPv6-adresser i City Cloud till varje maskin också - när detta börjar användas fullt ut blir det självklart annorlunda. Även om du verkar ogilla det mesta vi har att erbjuda - så hade det varit intressant om du kunnat ge feedback som faktiskt tillät oss att förstå vad du hellre hade sett. Tex vilken är din favoridistribution som vi inte har? Vi har ju rätt många... Dessa är baserade efter populäritet bland de tusentals som idag kör City Cloud. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jake - bara för att förtydliga ytterligare. Vi kör inte mer än 3 schemalagda uppdateringar om året - så nej vi kör liksom inte uppdateringar eller underhåll titt som tätt som kan påverka din server upp eller ner.
Endast vid någon störnig eller annat fel går vi in och gör saker utöver våra schedulerade underhåll. Tex som vi skrev här om våra problem med Glusternoden påverkade ca 1000 servrar som jobbar mot just den storage-noden. http://www.citycloud.se/uncategorize...sterproblemen/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Medlem
|
Ok, då vet jag i.a.f. att min VPS varit nere i mer än en vecka. Jag fick starta upp den efter ni hade ert problem som du nämner, sen har den gått ner igen. Ni kanske kan ha ett felmeddelande som faktiskt berättar att min ipadress försvunnit eftersom maskinen varit avstängd i en vecka och inte bara goddag yxskaft. Sen skall jag inte se denna adressen i kontrollpanelen utan en stor fet röd blaffa som säger vad som faktiskt stämmer med verkligheten (alltså att adressen är borta).
Ok, jag skulle inte skrivit underhåll utan störning eller vad som helst som inte ni har kontroll över. Något är fel och ni gör "ej schemalagt" underhåll, var väl mest så jag tänkte. Uppenbarligen gör ni, er mjukvara eller er hårdvara något eftersom maskinen inte är uppe. Jag har mailat till er och bett om vilken distribution jag vill ha, kan inte påstå att det känns som det blir skillnad nu ett par månader senare när jag skriver om det i ett forum eller får ett telefonsamtal från er.. Min fråga för sex månader sedan: Hej! Kan ni inte lägga till XXX som ISO? Ert svar: "Den har vi inte stöd för som ISO".. Nähä, hade jag inte fattat det själv redan? Vad var frågan egentligen? Fick sedan detta svaret när jag frågade samma fråga igen (eftersom det återigen var ett fall av goddag yxskaft): "skickat frågan vidare till teknikavdelningen som kommer att kunna ge dig närmare besked om och när vi har möjlighet att lägga in XXX i City Cloud".. Kan inte påstå att jag fick svar på det och ni har fortfarande inte med den distributionen jag frågade efter. Jag har luftat lite tankar om vad ni kan förbättra i denna tråden. Kanske återkommer jag som kund i framtiden men just nu känns det inte som CN är min typ av leverantör av VPS. Ni kör KVM och det gillar jag med er framför 99% av alla andra svenska leverantörer. Det är ni och Gridlane som jag vet om såhär på rak arm. Detta medför tyvärr att man ibland får modifiera vissa distributioner för att dom skall kunna installeras enklast möjligast på t.ex. /dev/vdaN och har man inte den kunskapen så har man inte. Senast redigerad av Jake.Nu den 2011-11-27 klockan 21:22 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vi kör en rätt hårt standardiserad tjänst och kan inte ta in alla möjliga varianter - men gör ofta ett försök. Låter som kanske den distributionen du önskar har vissa problem eller som du säger att vi får göra en del arbete med den så att säga. Vi verkar inte ha varit tydliga med detta utan bara sagt - vi har inte stöd för den. De menade nog att vi har den inte av en anledning och kunde självklart gett dig mycket mer info som gav bättre förståelse.
En sådan distribution är tex Open BSD som jag vet (från teknikerna) att vi skulle kunna supporta men får göra en hel del jobb för att garantera stabilitet och få det att fungera. Inget är omöjligt och vi har en del uppgraderingar på gång som jag hoppas skall ge än bättre stöd för än fler varianter. När det gäller licensierade mjukvaror är det ofta så att vi inte får lägga ut som iso för leverantörerna. Som du säger - det kanske inte blir skillnad men vi går framåt hela tiden och önskar - precis som du - lägga till fler. Vill du ha igång maskinen vet du var du finner mig/oss. Ser självklart gärna att vi får en chans att ge dig vad du önskar - om möjligt. Tack för feedbacken. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Medlem
|
Vill avsluta med att meddela att jag är väldigt nöjd med det bemötande jag fått från CN efter min medverkan i denna tråden. Jag har fått min favoritdistribution som ISO och har påbörjat en installation av den på mitt konto.
Systemet med ipadresser är fortfarande kass men jag kommer fr.o.m. nu larmsätta mina backuper mot denna instansen så jag får meddelande om den misslyckas mer än tre dagar i följd. Senast redigerad av Jake.Nu den 2011-11-30 klockan 04:41 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Med vad som sagts tidigare värmer det att du tar dig tiden att säga ovan Jake. Tack.
Vi kommer, tack vare din feedback, titta vidare på det med IP-adresserna. Utöver bättre information så tittar vi helt sonika på att tillåta statiska IP-adresser också. Tack igen Jake och tack för att du är kund hos City Network. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Mängden ipv4 adresser som man som leverantör blir tilldelad är hårt reglerad och det gäller helt enkelt ett hushålla med resurserna, jag håller med om att de bör finnas tydlig information i kontrollpanelen om detta, och det är kanske något som CN kan ta med sin leverantör? Att köra en koll på "Vilken var den gamla IPn på maskinen, och vilken är den nu" när man loggar in (eller ja, ber om infon via APIt) behöver ju inte vara raketforskning. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Vem har påstått att just denna maskinen är viktig? Jag har väl rätt att klaga på något jag inte tycker är bra? Vem är du att komma här och diktera vad som är viktigt i mitt fall? Jag har varit kund hos CN i c:a sex månader och har sett det som en testperiod för att se om dom fungerar bra/stabilt. Hade det varit viktigt att maskinen var uppe så hade jag 1. definitivt inte lagt den hos en helt ny leverantör som jag inte har någon erfarenhet av 2. sett till så att maskinen + dess backup larmade omgående om något är fel. Att jag fick starta upp maskinen manuellt ibland tyckte jag såklart var trist, men det som till slut fick mig att ledsna var: 1. Felmeddelandet när jag senast skulle starta upp maskinen var helt åt h-e "Det finns inga resurser".. vadå för resurser? Dasspapper på muggen? 2. Kontrollpanelen skrek ut att jag fortfarande hade samma ip. 3. Jag blev av med adressen utan att bli informerad, varken i förväg eller i efterhand (inte ens en liten notis/varning om detta i kontrollpanelen (som jag dessutom ogillade som tidigare nämnt)). Är det mitt eget fel att deras system har uppenbara brister och är det också fel av mig att påtala dessa? Så ja, lite löjligt att göra ett inlägg som egentligen inte har något med det jag talar om att göra ![]() "Problemet" var väl att jag aldrig har tagit för givet att instansen inte skulle kosta något om den var stoppad. Hade den kostat lika mycket om den var stoppad så hade deras nuvarande system med ipadresser knappast funnits. Senast redigerad av Jake.Nu den 2011-12-01 klockan 05:39 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Han har lika stor rätt att försvara CN som du har att klaga. Det här är ett öppet diskussionsforum där alla har rätt till en åsikt. Hade du inte velat ta upp diskussionen hade du inte behövt skriva något utan kunde tagit det med CN direkt istället... Det här är som sagt var inte ett supportforum, är det ren support man är ute efter så ska man gå direkt till webbhotellet man är kund hos.
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() Citerar han mig så tar jag det som att det är mig och mitt problem som han hänvisar till och inte CN generellt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|