Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Webbshop som privatperson

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-26, 21:34 #21
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Självklart ska du spara så mycket som möjligt för att klara dig igenom skatterevisionen.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-26, 22:33 #22
habbcraw habbcraw är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 182
habbcraw habbcraw är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 182
Är inköpskvitton också viktiga, isåfall till vad? Vill vara säker om jag ska starta något, många frågor...
habbcraw är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-26, 22:48 #23
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Självklart, alla transaktioner ska givetvis bokföras. Du begår lagbrott om du slänger kvitton som bokförts.

Med alla dina frågor är det bara att gå till första bästa informationskväll hos Skatteverket i din kommun.

Sen behöver du köpa böcker i bokföring/ekonomi alternativt lägga ut bokföringen till en redovisningskonsult.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-27, 08:31 #24
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Med tanke på frågorna så ska du absolut gå en starta eget-kurs och även följa rådet att läsa lite om grundläggande bokföring även om du inte kommer att bokföra själv.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-27, 13:16 #25
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Nu låter det på trådstartaren som om det är just näringsverksamhet det handlar om men det finns väl ändå tillfällen då man kan ha en webbutik som privatperson? Om man har som hobby att göra julkransar kanske. Då borde det väl fortfarande räknas som en hobby oavsett om man säljer det på nätet eller inte?

Jag kan även tänka mig att man kan ha nytta av en webbutik om man som jag tycker om att köpa konst. Då får man ju ett trevligt register och kan eventuellt sälja något verk om det inkommer ett bra bud. Fördelen med konsthandel är ju att vinster är skattefria upp till 60000 kr eller något liknande belopp.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-27, 21:38 #26
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Nu låter det på trådstartaren som om det är just näringsverksamhet det handlar om men det finns väl ändå tillfällen då man kan ha en webbutik som privatperson? Om man har som hobby att göra julkransar kanske. Då borde det väl fortfarande räknas som en hobby oavsett om man säljer det på nätet eller inte?

Jag kan även tänka mig att man kan ha nytta av en webbutik om man som jag tycker om att köpa konst. Då får man ju ett trevligt register och kan eventuellt sälja något verk om det inkommer ett bra bud. Fördelen med konsthandel är ju att vinster är skattefria upp till 60000 kr eller något liknande belopp.
Gränsen för hobbyverksamhet har gått vid 30000 (SKV 344 utgåva 9 skriver lite annat). Sen så gäller detta: "Om verksamheten drivs självständigt, varaktigt och med vinstsyfte ska den beskattas i inkomstslaget näringsverksamhet."

Det där med skattefria vinster på konst är inte riktigt sant, det står lite om det på länken jag gav ovan. Som konstnär så får du sälja konst för en viss summa varje år utan att den är momspliktig.

Senast redigerad av Westman den 2011-11-27 klockan 21:40
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-28, 14:31 #27
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Så här skriver skatteverket:

Citat:
Anskaffnings- och förbättringsutgifter m.m. för den sålda egendomen drar man ifrån försäljningspriset på vanligt sätt. Som alternativ anskaffningsutgift får den som redovisar egendomen ta upp 25 % av erhållet försäljningspris efter avdrag för försäljningsutgifterna.

Man använder inte genomsnittsmetoden när man beräknar verklig anskaffningsutgift. För porslin, bestick, stolar och annan egendom där det kan finnas många av samma sort får man själv välja vilken eller vilka anskaffningsutgifter som ska dras av.

Om egendomen förvärvats genom ett benefikt fång övertas överlåtarens anskaffningsutgift.

Kapitalvinster är som huvudregel skattepliktiga till 100 % men vinster upp till
50 000 kr per år beskattas inte utan är skattefria. Regeln är utformad som ett grundavdrag. Det innebär att om man har sålt flera olika personliga tillgångar så är det den sammanlagda vinsten som överstiger 50 000 kr som är skattepliktig. Detta grundavdrag gäller varje ägare. Eftersom 25 % av försäljningspriset får dras av som anskaffningsutgift, kan personlig egendom säljas för 66 666 kr varje år skattefritt.

En kapitalförlust är inte avdragsgill . Den förslitning av egendomen eller annan värdenedgång som föranleder förlusten får anses som en inte avdragsgill personlig levnadskostnad.
Källa:
http://www.skatteverket.se/privat/sk...800040342.html
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017