Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

PatrikWeb intagen till förhör enl idg

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-16, 07:21 #1
Zyry Zyry är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2011
Zyry Zyry är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Webmasterpro Visa inlägg
Herrejösses! Man kan inte göra någonting annat än att bli förbannad. Ursäkta mitt språk, men man blir bokstavligt talat frustrerad och besviken när det går till så här.

Värt att tillägga:

Skadestånd för mordet på Engla: 75 000:-.

Skadestånd för våldtäkt mot 14-årig flicka: 50 000:-

Skadestånd för Pirate Bay: 46 miljoner

Ett barns liv är alltså mindre värt än nån filmdjävel.
Den skillnaden av pengasumma är bara förarglig. Man kan inte värdesätta liv i min åsikt och inte under 1 miljon kronor heller!
Zyry är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 08:24 #2
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Jag tro nog att rätten har sett till mängdskadorna.. Dvs att filmer och andra upprättskyddat mtrl har varit tillgängligt för nerladdning, därav har upphovsmännen förlorat intäkter. Och man ser till värdet på de som laddas ner från TPB , så är 46 miljoner en ganska låg summa.

Citat:
Ursprungligen postat av fredrikwirth Visa inlägg
Den skillnaden av pengasumma är bara förarglig. Man kan inte värdesätta liv i min åsikt och inte under 1 miljon kronor heller!
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 08:57 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Webmasterpro Visa inlägg
Herrejösses! Man kan inte göra någonting annat än att bli förbannad. Ursäkta mitt språk, men man blir bokstavligt talat frustrerad och besviken när det går till så här.

Värt att tillägga:

Skadestånd för mordet på Engla: 75 000:-.

Skadestånd för våldtäkt mot 14-årig flicka: 50 000:-

Skadestånd för Pirate Bay: 46 miljoner

Ett barns liv är alltså mindre värt än nån filmdjävel.
Att du ens försöker dig på att göra en sådan jämförelse är väl mer anmärkningsvärt. Skadeståndet är i de flesta fall tänkt att ersätta ekonomiska förluster i samband med ett brott. Straffet är i princip likställt med en längre fängelsevistelse när det gäller grövre brott. De flesta normalt funtade människor skulle nog säga att ett liv är ovärderligt och att pengar är irrelevant i sammanhanget. Till och med 100 miljoner hade varit lite pengar. Det vore dessutom mycket olyckligt och förenat med en stor risk om man kan tjäna en massa pengar genom att man exempelvis blir våldtagen. Tro det eller ej men det finns sådana människor.

Det går som sagt var inte att göra en sådan jämförelse. Skadeståndet i dina jämförande exempel, utöver det sista, är mer att se som en symbolisk summa.

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-11-16 klockan 09:01
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 08:48 #4
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
Jo, men om man ska jämföra med ett människoliv så är 46 miljoner ännu mindre
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 09:33 #5
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Det finns ingen seriös forskning som visar att fildelning leder till minskade intäkter för musik- eller filmbranschen häver jag nu ur mig så får jag se om någon kan motbevisa mig. Och att jämföra att sprida källkod med att sprida film är en väldigt stor skillnad, tartareandesire. En bättre jämförelse är den genererade html-filen med film. Och att jag skulle lida någon större ekonomisk skada utav att människor studerade en html-fil jag gjort kan jag inte se. För att klargöra min ståndpunkt så är jag för privat fildelning men emot kommersiell fildelning. T.ex. att ladda ner filmer och bränna för att sälja.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 09:36 #6
b_anderssons avatar
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
b_anderssons avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Det finns ingen seriös forskning som visar att fildelning leder till minskade intäkter för musik- eller filmbranschen....
Snarare tvärtom.

"De som fildelar via till exempel The Pirate Bay är bättre på att köpa musik på nätet än de som inte fildelar. Det visar den årliga rapporten "Svenskarna och internet" från stiftelsen .SE."

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4803094

Publicerat 2011-11-16
b_andersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 15:05 #7
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2008
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Det finns ingen seriös forskning som visar att fildelning leder till minskade intäkter för musik- eller filmbranschen häver jag nu ur mig så får jag se om någon kan motbevisa mig.
Vet inte hur gammal du är, men en enkel forskning är att minnas tillbaka på 80-talet hur många skivaffärer som fans i varje stad. Gå nu ut i ssmma städer och räkna skivaffärerna.
Är tämligen öertygad du kommer notera att en stor del av musikbranschens ena ben helt försvunnit.

Att musikförsäljningen inte sjunkit helt beror ju på att dom lyckats finna nya intäktskällor som exvis Spotifys reklamfinansierade system.

Sen är denna tråd enligt mig oerhört intressant för oss, vilket ansvar har vi som hostingbolag?
Varför debatterar vi inrte det? Varför jämför vi vilka brott som e mest allvarliga? Fakta är att alla brott de fakto är olagliga och det bör vi som medborgare respektera.
Däremot, vad gäller för oss hostingbolag?
Här kan jag mycket väl tänka mig säta samman ett större möte med de bolag som vill vara med, kanske ha med en jurist och andra i debatten.
SEAPelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 15:31 #8
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av SEAPelle Visa inlägg
Att musikförsäljningen inte sjunkit helt beror ju på att dom lyckats finna nya intäktskällor som exvis Spotifys reklamfinansierade system.
Och de pengarna går än mer rakt ner i storbolagens fickor och ger dessa enorma fördelar, något som förespråkarna för "allt är gratis"-modellen ofta brukar använda som argument för sin egen talan. Det är en bransch som mår väldigt dåligt på många sätt och vis.

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-11-16 klockan 15:33
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 15:32 #9
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av SEAPelle Visa inlägg
Vet inte hur gammal du är, men en enkel forskning är att minnas tillbaka på 80-talet hur många skivaffärer som fans i varje stad. Gå nu ut i ssmma städer och räkna skivaffärerna.
Är tämligen öertygad du kommer notera att en stor del av musikbranschens ena ben helt försvunnit.
Aha så att de nedlagda klädaffärerna, optikerna etc. beror på att det stjäls? Nej du, de flesta skivaffärer har fått stänga av samma anledning som andra affärer - ändrat köpbeteende och utbud. En viss del har musikindustrin förlorat, ja, men det gäller ju - precis som du ger exempel på - att följa med sin tid och erbjuda tjänster som efterfrågas, inte att försöka tvinga folk att köpa det de inte vill ha.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 15:37 #10
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Aha så att de nedlagda klädaffärerna, optikerna etc. beror på att det stjäls? Nej du, de flesta skivaffärer har fått stänga av samma anledning som andra affärer - ändrat köpbeteende och utbud. En viss del har musikindustrin förlorat, ja, men det gäller ju - precis som du ger exempel på - att följa med sin tid och erbjuda tjänster som efterfrågas, inte att försöka tvinga folk att köpa det de inte vill ha.
Visst är det så men den stora skillnaden är att det går inte ens att sälja musiken i digitalt format på nätet så länge det förekommer omfattande illegal nedladdning utan risk. Det är inte direkt lika lätt att få tag i gratis kläder och glasögon

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017