FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej!
Hittade en logfil ( /var/log/cron.log ) som antydde att jag har ett cronjob som kör varje minut. Loggen påvisar att .sh-filen som försökte köras returnerade ett fel. .sh-filen som körs via cronjobet har jag skapat själv och jag har vid något tillfälle skapat ett cronjob som kördes varje minut i testsyfte (så det är inget lömskt med detta). utdrag från loggen: Nov 3 00:44:01 pegasus /USR/SBIN/CRON[1644]: (root) CMD (root bash /var/www/dev.se/scripts/sitemap.sh) Nov 3 00:44:01 pegasus /USR/SBIN/CRON[1643]: (CRON) error (grandchild #1644 failed with exit status 127) Nov 3 00:44:01 pegasus /USR/SBIN/CRON[1643]: (CRON) info (No MTA installed, discarding output) Nov 3 00:45:01 pegasus /USR/SBIN/CRON[8078]: (root) CMD (root bash /var/www/dev.se/scripts/sitemap.sh) Nov 3 00:45:01 pegasus /USR/SBIN/CRON[8077]: (CRON) error (grandchild #8078 failed with exit status 127) Nov 3 00:45:01 pegasus /USR/SBIN/CRON[8077]: (CRON) info (No MTA installed, discarding output) Problemet är att jag hittar inte (kommer inte ihåg helt enkelt) vart jag kan ta bort cronjobet. Kollat i crontab och i /etc/cron-mapparna men hittar inget om detta (inget som innehåller den specifika sökvägen till .sh-filen). Det enda jag har med den filen är ett cronjob som ligger i crontab som körs var 3:e timme, men det som står i loggen körs varje minut. Det som körs var 3:e timme genererar inte heller några felmeddelanden och fungerar som det ska. Några tips? EDIT: jag kör Debian 6, 64-bitars |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Om du vet vilken användare som kör är det bara köra "crontab -e" på den användare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Crontab ägs av varje enskild användare, kommer du inte ihåg vilken användare som skapat cronjobs så kör följande som root:
for user in $(cut -f1 -d: /etc/passwd); do echo $user; crontab -u $user -l; done: Det bör lista alla användare och deras cronjobs. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
den resulterade i syntax error. Är lite väl ny på linux för att se själv vart syntax-felet ligger.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Men detta var nog en dead-end. Den listar alla användare, men varje användare resulterar i "no crontab for <användare>". |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Du säger att du kollat "i crontab". Betyder det att du både kollat i filen "/etc/crontab" och med "crontab -l" som root?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Banned
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Egentligen hade jag bara kollat en, men kollade den andra nu innan... så det är ja på båda ;-)
Senast redigerad av gregoff den 2011-11-09 klockan 10:07 Anledning: stavfel |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|