Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur mycket kan man ta för annonsering?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-03, 12:26 #1
imanis avatar
imani imani är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2010
Medlem
imanis avatar

Standard Hur mycket kan man ta för annonsering?

Hej på er !

Jag har en sida som just nu genererar 100 unika besökare per dag.

Sidan är en informationssida som handlar om en relativ vanlig åkomma.

Det finns ett stort företag som säljer en produkt som behandlar denna åkomma.

Jag tänkte ta kontakt med detta företag och erbjuda dom domänen där dom får synas på alla sidor stort och tydligt.

Jag undrar vad för slags upplägg man ska ha och vad för ersättning som är rimligt att ta?

En månadsavgift? Sälja hela sajten?

Just nu ranker jag 3a på huvudsökordet vilket innebär att det finns potential att få in fler besökare.

Tacksam för tips!

vh

Mani
imani är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-03, 17:30 #2
DavidEW DavidEW är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2011
DavidEW DavidEW är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2011
För att komma upp i några summor så behövs nog lite mer än 100 besökare per dag.

Just för annonsering kanske man kan räkna ut en summa på 20 - 30 kr per tusen sidvisningar i månaden. Då kan man få ut en fast summa man kan spela med.
DavidEW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-03, 20:53 #3
imanis avatar
Medlem

Medlem
imanis avatar

20-30 kr per tusen sidvisningar? Nu hänger jag inte med?

alltså har jag 10 000 sidvisningar per månad så är det rimligt att ta 300 kr? I månaden?

Det kanske är svårt att svara på min fråga då man inte vet vilken nisch.

låt säga att det liknar "löss" och företaget jag tänker på gör lusmedel mot löss.

Det måste ju vara värt guld för ett företag att ha ett skyltfönster med 100 på pricken träffade kunder som skriker efter enlösning på deras problem varje dag??
imani är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-03, 22:47 #4
ewestergard ewestergard är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2011
ewestergard ewestergard är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2011
Tycker också det låter lite väl lågt pris. Är dock väldigt intresserad av vad man skulle kunna ta för pris per 1000 besökare.

Fast det kanske är så beroende av vilken niche man är inne i att det inte går att uppskatta.
ewestergard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-03, 23:11 #5
plura plura är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2010
plura plura är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av imani Visa inlägg

alltså har jag 10 000 sidvisningar per månad så är det rimligt att ta 300 kr? I månaden?

låt säga att det liknar "löss" och företaget jag tänker på gör lusmedel mot löss.

Det måste ju vara värt guld för ett företag att ha ett skyltfönster med 100 på pricken träffade kunder som skriker efter enlösning på deras problem varje dag??
Med tusen sidvisningar menar han CPM (Cost per mille), dvs, efter 1000 sidvisningar (ej unika) får man ut en summa.

Kanske inte just det optimala i ditt fall, men kika runt på lite affiliatenätverk och se om det finns några annonsörer som kan tänkas synas på din sida.
plura är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-07, 16:37 #6
Pal Pal är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2010
Pal Pal är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2010
Citat:

Tycker det låter rimligt, om kanske i överkant.

Visst vore det bra för ett företag som säljer lusmedel att hamna på en site om löss. Däremot så är det inte direkt några fantasisummor lusmedelsföretaget får även om de lyckas sälja en produkt. Hur mycket tjänar de netto per såld produkt? 15-20:- uppskattningsvis.

Hur många av dina besökare kommer köpa deras lusmedel just p.g.a. att de besökt din sida och annars inte skulle ha gjort det? Antagligen en ganska låg andel, på sin höjd någon procent.

Så om du har 100 unika besökare per dag och 2 av dem köper lusmedlet (hur ofta man nu köper något för att ha sett en banner av det kan man fråga sig), så genererar det cirka 30:- för företaget per dag. Då är frågan hur stor del av den kakan du ska ha, vanligt är 20%-55%. Således blir det över ungefär 300-400:- per månad till dig.

Naturligtvis så är dessa siffror bara uppskattningar, men du kan själv räkna på de siffror du tycker är rimliga (och helst har stöd för) och sedan ta 30% av deras vinstkaka. Över huvud taget så är det rätt få personer som klickar på banners (1-2%) och ännu färre som faktiskt köper något efter att ha klickat. Detta kombinerat med att även om någon köper något så blir det ingen större peng, gör att man inte tjänar så mycket. Jämför exempelvis bolån där banken kan tjäna över 100 000:- per kund mot lusmedel där det snarare är fråga om någon tia. Frågan är om det ens är värt besväret för lusmedelstillverkaren.
Pal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-08, 09:50 #7
miika miika är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2009
miika miika är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2009
Citat:
Hej på er !
En månadsavgift? Sälja hela sajten?
Mani
Försök få ett fast pris, t.ex. (minst) 3 månader 2000 kr eller 6 månader 4500 kr. Några tusenlappar är små slantar för många företag.. :-)
miika är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017