Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skattediskussion - utflyttade inlägg

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-02, 21:52 #1
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Advocacy Visa inlägg
Nej, enligt Patrik behöver man inte alls tänka på de som är sjuka, har det sämre ställt eller annat misslyckat folk. Han tror nämligen att det finns en relation mellan storlek på lön och arbetsinsats (medan det snarare är tvärt om). För vi vet ju alla att det krävs mer jobb, ansvar och svett att sitta och pilla på servrar än att vara sjuksköterska, lärare, polis, personlig assistent, soc-tant etc (för Patrik tjänar mer än alla dem).

Ärligt talat undrar jag om han spelar djävulens advokat eller om han verkligen ÄR oförmögen att lista ut hur det hade sett ut om de styrande höll med honom. De fattiga har sig själva att skylla. Patrik tillhör nämligen den så kallade 1-procenten, medan jag tillhör 99. Occupy Växjö någon?
Vi har aldrig pratat om folk som är sjuka i grunden, bara att man får anpassa sig efter den inkomsten man har. Man kan inte förvänta sig att kunna göra samma saker med 10k som med 100k eller med 100k som med 1 miljon.

Om man ser till dom grupper som du räknar upp så är det ju deras eget val, hade dom velat tjäna bättre med pengar hade dom ju valt något annat yrke.

Men samma sak där, deras eget beslut och val.

Jag personligen skiter i vad andra har för inkomster, men mina egna pengar vill jag ha kvar.

Är man sjuk så har man självklart svårt att påverka vissa saker, men är man frisk så kan man alltid ta egna beslut. Man har ju alltid gjort ett val vad man vill utbilda sig som, vad man vill och kan tänka jobba som.

Det jag alltid blir så arg på är att folk alltid gnäller på dom som har bättre ställt och hur dom placerar sina pengar.

Kolla bara på rubrikerna om IKEA och Kamprad, dom som faktiskt blev förvånad över hans skatteplanering måste levt i en helt annan värld.

Folk blev förbannade över hans skatteplanering medan ingen ens tänker på hur många anställda och arbetstillfällen IKEA faktiskt skapar och vilken offentlig stor mängd skatt dom betalat i arbetsgivaravgifter.

Senast redigerad av patrikweb den 2011-11-02 klockan 21:55
patrikweb är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-02, 22:54 #2

Jag är inte någon politiker så kan säga att jag tycker många är korkade, och det är alltid någon annans fel och är alltid någon annan som ska lösa andras problem.

Vi har lika villkor, alla kan starta företag och välja inriktning på utbildning. Men staten kan inte vara ansvarig för folks egna misstag eller dåliga beslut.

Och lika villkor i hela världen, ja lika troligt att det hade fungerat som att gud finns.

Korruption och övriga problem i världen är ju ändå en annan sak att diskutera, grunden i tråden var ju skatt.

Men sanningen är ju att utan fattiga finns inga rika, måste alltid finnas något motsatts för att något ens ska existera.

Folk har alltid ett mål att utvecklas, tjänar man inget på mer jobb eller sina insatts så skulle folk inte gjort det.

Men är fel att straffas med stora mängder med skatt för det, och finns extremt många som har extremt mycket mer pengar än mig.

Och inget jag bryr mig om, eller ens får för mig tanken att dom ska betala mer skatt så jag kan få det bättre.

Skulle vilja se dom personerna i verkligheten om dom fick 10 miljoner rakt av att dom skulle sagt att dom betalar 6 miljoner av dom i skatt och tycker det är rättvist och bra.
Oläst 2011-11-03, 21:15 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Jag är inte någon politiker så kan säga att jag tycker många är korkade, och det är alltid någon annans fel och är alltid någon annan som ska lösa andras problem.
På det viset löser du inte ett enda problem. Det enda du åstadkommer på det viset är att andra tycker du är precis lika korkad själv.

Citat:
Och lika villkor i hela världen, ja lika troligt att det hade fungerat som att gud finns.
Det finns ingen som helst anledning till att inte verka i den riktningen. Företag ska inte ha fördelar beroende på vilket land de kommer från.

Citat:
Folk har alltid ett mål att utvecklas, tjänar man inget på mer jobb eller sina insatts så skulle folk inte gjort det.

Men är fel att straffas med stora mängder med skatt för det, och finns extremt många som har extremt mycket mer pengar än mig.

Och inget jag bryr mig om, eller ens får för mig tanken att dom ska betala mer skatt så jag kan få det bättre.
Självklart ska det löna sig att jobba och lika självklart ska det inte finnas någon gräns för hur mycket pengar man får tjäna. Ingen har påstått något annat. Det handlar inte nödvändigtvis om att du eller jag ska få det bättre utan att vi ska ha ett välfungerande samhälle. Följer man dina råd får man inget annat än kaos och misär vilket knappast är en miljö ditt företag skulle fungera särskilt bra i.
Oläst 2011-11-03, 21:58 #4

En sak som alltid utmärker sig när man pratar om skatt är att det alltid är folk som inte har så mycket pengar eller inte betalar så mycket skatt som tycker alla övriga ska betala mer bara.

Är alltid lätt att tycka saker när man själv inte betalar samma nivå av skatt, tror inte jag träffat någon som har mycket pengar som frivilligt betalar skatt på den nivån.

Jag säger bara tjäna era egna pengar och sluta leva på andra. Om man tycker någon ska betala flera miljoner i skatt gör det själv istället.
Oläst 2011-11-03, 22:32 #5
imanis avatar
imani imani är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2010
Medlem
imanis avatar

Är inte skatt lite som din "Garanterade Tillgänglighet 99,95%"

Jag menar vad är 0,05 % ?
För dig 10 minuters otillgänglighet?
För en annan 10 år?

Samma sak med skatt

relativt
imani är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-03, 22:44 #6

Citat:
Ursprungligen postat av imani Visa inlägg

För en annan 10 år?

Samma sak med skatt

relativt
Nu tänker du fel, alla har samma antal minuter per år. Inte så att vissa personer har 6 minuter per timme och vissa 6000 minuter per timme.
Oläst 2011-11-04, 10:52 #7
imanis avatar
Medlem

Medlem
imanis avatar

Citat:
Nu tänker du fel, alla har samma antal minuter per år. Inte så att vissa personer har 6 minuter per timme och vissa 6000 minuter per timme.
Visst är det så, jag missade att se /per år

Det som jag vill belysa är att vi är en del av ett samhälle och att vi alla har ett visst mått av ansvar att ta för att samhället ska fungera.

Jag ser pengar i relation till makt som i sin tur kräver ansvar.

Ju mer makt (pengar du har) desto mer ansvar bör du visa.
(som t.ex. en förälder som har mycket större makt än sitt barn men behöver använda den på ett klokt sätt så att barnet kan växa upp tryggt och med sin vilja i behåll)

Staten har nu gjort det "enkelt" för sig och säger att ju mer pengar du tjänar desto mer skatt ska du betala så att du visar ditt ansvarstagande.

Detta kan vara bra i vissa fall då många har "kopplat" ur sig från samhället och ansvarsbiten och gärna roffar åt sig så mycket det går endast för att göda sina egna personliga intressen, medan det i andra fall endast hämmar och skapar misstro till statsapparaten.

Att dra alla över en kam resulterar alltid i att vissa blir orättvist behandlade.

Att betala skatt innebär ett erkännande om att vi alla är kopplade och gemensamt till viss mån strävar efter samma mål. Kanske handlar det om trygghet eller medmänsklighet?

Sedan är det förståeligt att vissa tappar hoppet när man ser politikers korruption och den vanliga människans brist på moral, då kanske man frågar sig om detta är vad jag vill betala för?
Är det detta mina hårt förvärvade pengar ska gå till? för att göda idéer som jag inte ens tror på?

Då kommer vi in på politik och engagemang.

Företagen blir mer och mer inflytelserika inom politiken och en sådan här tråd är ju direkt ett politiskt ställningstagande som för vissa är bra och för vissa mindre bra för stunden. (Det lustiga är att det kan vara mindre bra just nu för en person medan om 3 år så kan samma person stå på andra sidan och förespråka skattelättnader (nu när just hans webbjobb börjar rulla))

Därav det relativa

Jag undrar om vi kan hitta en gemensam plattform något som vi alla tror på och som vi alla kan stå för?

Finns det någon direkt handling/tanke/ide som kan förena alla medlemmar på WN till 100%?

Jag tror det finns och jag tror det är där vi bör lägga vår tid, energi och fokus på det vi alla håller som sant och när det blir vår gemensamma plattform när vi alla står tillsammans så kan vi bygga ett samhälle tillsammans.

Och internet kommer göra detta möjligt.
imani är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-04, 11:47 #8
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Jag undrar om vi kan hitta en gemensam plattform något som vi alla tror på och som vi alla kan stå för?

Finns det någon direkt handling/tanke/ide som kan förena alla medlemmar på WN till 100%?

Jag tror det finns och jag tror det är där vi bör lägga vår tid, energi och fokus på det vi alla håller som sant och när det blir vår gemensamma plattform när vi alla står tillsammans så kan vi bygga ett samhälle tillsammans.

Och internet kommer göra detta möjligt.
Det där tror jag verkligen är en utopi. Vår representativa demokrati har väl ändå växt fram såsom den gjort p g a vår oförmåga att enas över grupperingar såsom klass, landsdelar, ursprung, religionstillhörighet osv (i olika frågor beroende på typ av grupp). Internet om något gör att många i diskussionen vågar behålla sina extrema värderingar och vägrar kompromiss.

Och om man tar direktdemokrati som exempel tycker jag mig se att den snarare låter den egoistiska ådran komma fram mer än någon annan. Oavsett om personerna ifråga är speciellt mycket mer egoistiska egentligen så blir det ofta att de inte orkar engagera sig i frågor som inte är helt och hållet i deras egna intresse; vilket gör att en hel del "goda" röster försvinner i värdefrågor. I Schweiz har man försökt lösa detta genom representanter i röstningen - men jag tycker ändå samma aspekter verkar dominera resultatet.
Clarence är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-03, 22:46 #9
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Citat:

För en annan 10 år?

Samma sak med skatt

relativt
Den var den sämsta metafor jag hört.
Adestro är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-04, 01:18 #10
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Intressant diskussion. Kommunisten mot kapitalisten.

Jag håller faktiskt med er båda även om jag inte simmar i era extrema utkanter. Patrikweb har en poäng i att procentsatsen ökar ju mer man tjänar. Det är riktigt orättvist. Alla ska betala samma procent, t.ex. för inkomst av tjänst. Då bidrar alla propotionellt lika med sin inkomst. Låginkomsttagaren bidrar med 3000 kr/mån medan höginkomsttagaren bidrar med 15 000 kr/mån - och får precis lika mycket samhällsservice.

Jag tror inte på ett så skattefritt samhälle som PW verkar förespråka. Det finns många som av olika anledningar behöver hjälp, det behöver inte vara slapphet. Med en trygg befolkning slipper de välbeställda upplopp och att en arg folkmassa lynchar några rika knösar.
kw_wasabi är inte uppkopplad  
Stängt ämne

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017