Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Lean startup - nå lönsamhet snabbare

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-10-16, 08:13 #1
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Post Lean startup - nå lönsamhet snabbare

Vill gärna dela med mig av ett grymt intressant blogginlägg som jag sprang på om Lean Startup, ett vetenskapligt sätt att se på nyföretagande och entreprenörskap, och en metodik att snabbt nå lönsamhet med små resurser:

http://blog.omnicloudapp.com/lean-startup-pa-svenska/

Visst låter det rätt vettigt :-)
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-17, 05:02 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Det verkar aningen förenklat.

Utan att anstränga mig särskilt mycket rent mentalt så kan jag direkt se en stor brist i resonemanget.

"Detta görs kvalitativt genom fysiska möten ute hos kunden eller kvantitativt genom mätningar av kundernas beteende."

Detta förutsätter att man har kunder att besöka, vilket är något som startups ofta är långt ifrån att ha. Det är dessutom inte alls säkert att kunderna är villiga att ställa upp på en massa konstiga intervjuer. Detta arbetssät passar säkerligen etablerade företag som Toyota som vill introducera nya bilmodeller, men knappast äkta startups som har brist på mankraft och resurser samt saknar kunder.

Att man forskar och hittar modelelr för att förbättra chanserna för startups är jag däremot mycket positiv till. Nu kan ju mina synpunkter kanske mer hänföras till blogginlägget och dess författare än den ursprungliga källan till informationen.

Vidare så tar bloggförfattaren upp 2 aspekter på slöseri:

- Att producera sånt som kunden inte köper alls
- Att producera sånt som kunden inte köper direkt


Men det finns även aspekter av:
- Att inte ha saker i lager när kunden vill köpa
- Att inte bemöta kunden på ett sätt som kunden känner sig bekväm med
- Att inte leverera tillräckligt bra kvalitet så kunden blir missnöjd och reklamerar
.
.
.
Det finns ett antal aspekter som man måste ta hänsyn till och som jag kallar slöseri, inte bara i den tekniska produktionen utan i hela värdekedjan.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-10-17 klockan 05:08
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-17, 11:32 #3
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det verkar aningen förenklat.

Utan att anstränga mig särskilt mycket rent mentalt så kan jag direkt se en stor brist i resonemanget.

"Detta görs kvalitativt genom fysiska möten ute hos kunden eller kvantitativt genom mätningar av kundernas beteende."

Detta förutsätter att man har kunder att besöka, vilket är något som startups ofta är långt ifrån att ha. Det är dessutom inte alls säkert att kunderna är villiga att ställa upp på en massa konstiga intervjuer. Detta arbetssät passar säkerligen etablerade företag som Toyota som vill introducera nya bilmodeller, men knappast äkta startups som har brist på mankraft och resurser samt saknar kunder.
Jag håller helt klart med om att det är en aning förenklat, dock tror jag mycket relevant för många entreprenörer - speciellt för oss som arbetar med mjukvara som produkt. Det hela verkar handla om att inte bara göra själva utvecklingen i iterationer, så som vi är vana att arbeta idag, utan att själva företagandet (affärsmodell, kundrelationer, produktutveckling, marknadsföring) kan arbetas med i iterationer för att hitta det som fungerar.

Detta är säkert en självklarhet för många, ett "best practise" som man arbetar efter utan att kanske veta om det. Att ha en nära relation med sina kunder ser jag som direkt avgörande för att lyckas som ny företagare. Många kunder känner sig också smickrade av att någon vill veta mer om hur de arbetar, och de känner även säkert många gånger att deras åsikt räknas och kan påverka slutresultatet.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-17, 13:53 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Ja jag jobbar också med att utveckla mjukvara och då passar det utmärkt att utveckla själva företagandet i iterationer, men det är ingen nyhet utan så har man arbetat "i alla tider".

Men man kan säkert läsa böcker med olika infallsvinklar och inspireras av det på olika sätt, så det är inget negativt med att använda "lean...", men ingen nyhet, enligt min åsikt....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-17, 14:57 #5
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Kanske inte någon nyhet, men ändå intressant och positivt att det utvecklas metodiker för entreprenörskap. 37 Signals bok "Getting Real" snuddar vid samma ämnen: http://gettingreal.37signals.com/toc.php och även där är det många självklarheter som många idag arbetar efter men som är toppen att det formuleras på ett intressant och lite mer "formellt" sätt. Jag kanske inte tycker att allt är rätt, men även saker man inte håller med om skapar intressanta frågeställningar som är bra att förhålla sig till.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-17, 21:11 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag håller med om att det är bra att strukturera upp entreprenörskap så att det blir mer "vetenskapligt" och inte rent trolleri som många uppfattrar det som.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-31, 11:34 #7
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag håller med om att det är bra att strukturera upp entreprenörskap så att det blir mer "vetenskapligt" och inte rent trolleri som många uppfattrar det som.
Ja och nej. Det finns gott om entreprenörer som varit långt ifrån strukturerade men ändå lyckats väldigt bra. Kreativitet och struktur går sällan hand i hand. För "vanliga dödliga" är det däremot ett måste.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-01, 14:40 #8
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Jag tycker det kan vara farligt att försöka göra entreprenörskap vetenskapligt så att det blir till en process där man ska ta sig ifrån A till B och bara ta hänsyn till vissa faktorer. Men eftersom det finns ett oändligt antal parametrar som påverkar hur det går för en startup måste man ju förenkla det för att det ska gå att få ut något av det. Som entreprenör, speciellt i startups, måste man vara flexibel och kunna ändra sina planer. Entreprenörskap kan aldrig bli en vetenskap där man bara behöver följa vissa regler för att lyckas.
Jag har svårt att se Lean Startup som en vetenskap.

Lean Startup är dock något som jag tycker är riktigt bra grej och fungerar mer som ett ramverk för hur man ska mäta framgång.
I teknikintensiva startups är man t.ex. ofta dåliga på att jobba kundorienterat och ta reda på vad kunden verkligen vill ha. Istället fokuserar man ofta på att göra snygga tekniska lösningar som kanske levererar så mycket värde åt kunden.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-02, 00:08 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag tror att ett försök att "strukturera" själva uppstartaprocessen är av godo i det långa loppet, för jag ser ofta att oerfarna entreprenörer gör så många enkla misstag "som ofta stjälper hela lasset". Att göra vetenskap av entreprenörskapet innebär ju inte att man måste tvinga in alla i samma stöpslev, bara att de som vill kan ha färdiga verktyg och processmodeller att luta sig mot när de själva så önskar.

Det är de som har en skakig startup som kan ha nytta av lite mer struktur, det hindrar dock aldrig de kreativa att gå sin egen väg och starta nya IKEA, Apple, eller Microsoft. De entreprenörerna klarar sig ändå.

Jag har kollat på alla investerarprogram på TV som jag kunnat, då olika drakar eller hajar ska investera i startup-bolag, många entesuastiska entreprenörer stupar och får gå tomhänta för att de gjort många små enkla misstag så man viker sig av skratt; Vaddå räkna på sin idé?!?!? Säkert en tredjedel av alla har inte koll på siffrorna. Flera har inte koll på reglerna och en del har ingen aning om marknaden de har tänkt att erövra.

Lite mer struktur skulle hjälpt dessa entreprenörer att nått sitt mål med att få en investering, och de som inte kan få ihop siffrorna borde inte få presentera sin idé i programmet över huvud taget, har de ingen som helst förhandskontroll på vem de släpper fram för kameran?
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017