Citat:
Jag känner själv (som f.d PHP-utvecklare och nuvarande Rails-utvecklare) att applikationerna man utvecklar idag är på tok för avancerade för ett webhotell. Redis/memcached-cachar, dokumentbaserade databaser, fulltextmotorer i form av Solor, asynkrona bakgrundsprocesser är vardagsmat i princip allt jag gör.
|
För de allra flesta webbsajter är detta helt onödiga belastningar. Att drifta 6-7 tjänster själv istället för att ha en uppsjö av leverantörer som driftar de 3 som man behöver är för de flesta webbplatser antingen en rejäl kostnad eller tidsbelastning. 99.9% av webbsajter har inget direkt behov av någon av dessa.
Citat:
Du ska inte bara skriva koden, du ska även testa, dokumentera, buggfixa och underhålla. Du måste även ha spetskompetensen inom området om du ska konkurrera med redan färdiga lösningar.
|
PHPUnderControl. Klar. CI-verktyg finns för alla språk.
Citat:
Rubygems har över 28k paket, Pear hade 500 sist jag kollade. Jag har själv skrivit ~ 25 paket som laddas ner runt 11k gånger. Hur många har du släppt?
Aaa, vad jag älskar de här argumentet.
|
Absolut. Här har du de stora fördelarna med språket, tillsammans med lite elegans i vissa kodmoment som jag visst missade i QUOTEn. Vill du slippa ta 5 minuter på att leta reda på ett paket har du en stor nytta med Rubygems. Dessutom ska väl nämnas att det kan bli desto mer än 5 minuter då många klasser ofta har dependencys och rubygems hanterar detta automatiskt medans man får göra det halv-/hel-manuellt med php.