Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Förslag på företagssystem order/fakt/lager osv

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-10-14, 14:42 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Affärssystem är "by definition" svårt att hitta helt färdigt som passar. Jag har jobbat större delen av mitt yrkesverksamma liv åt att endera anpassa eller bygga helt skräddarsydda affärssystem till myndigheter och företag.

Ska man ha något som passar som hand i handske måste man skäddarsy systemet och det kräver några miljoner i projektbudget för att klara det. Har man inte dessa miljoner får man leva med skavankerna i standardsystemen. Eller göra mindre kompletteringar och anpassningar där de största bristerna enligt kravspecen finns.

Men jag håller med Wojt om att ni ska skriva er egen kravspec helt utifrån era egna behov. Gör även en värdering av vad varje funktion är värd i pengar och på hur lång tid en investering ska betala sig. Det bör betala sig inom 5-10 år för att vara idé att investera i. Därefter byter ni troligen till ett nytt system som får en egen investeringskalkyl.

Räkna med att ett komplett skräddarsytt affärssystem kostar ca 30 000-100 000 kr per användare (exkl utbildning) i grundinvestering och sen underhåll med 25-35% per år.

Ett standardsystem som exempelvis VISMA/SPCS kanske kostar 15000-30000 kr i inköp plus lika mycket i utbildning.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-10-14 klockan 14:48
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017