FAQ |
Kalender |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Affärssystem är "by definition" svårt att hitta helt färdigt som passar. Jag har jobbat större delen av mitt yrkesverksamma liv åt att endera anpassa eller bygga helt skräddarsydda affärssystem till myndigheter och företag.
Ska man ha något som passar som hand i handske måste man skäddarsy systemet och det kräver några miljoner i projektbudget för att klara det. Har man inte dessa miljoner får man leva med skavankerna i standardsystemen. Eller göra mindre kompletteringar och anpassningar där de största bristerna enligt kravspecen finns. Men jag håller med Wojt om att ni ska skriva er egen kravspec helt utifrån era egna behov. Gör även en värdering av vad varje funktion är värd i pengar och på hur lång tid en investering ska betala sig. Det bör betala sig inom 5-10 år för att vara idé att investera i. Därefter byter ni troligen till ett nytt system som får en egen investeringskalkyl. Räkna med att ett komplett skräddarsytt affärssystem kostar ca 30 000-100 000 kr per användare (exkl utbildning) i grundinvestering och sen underhåll med 25-35% per år. Ett standardsystem som exempelvis VISMA/SPCS kanske kostar 15000-30000 kr i inköp plus lika mycket i utbildning. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-10-14 klockan 14:48 |
||
![]() |
![]() |
|
|