FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Våga ta betalt och kräv en detaljerad kravspecifikation. Minst 250 kr/timma exkl. moms eftersom du inte har några utgifter i form av hyra.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Medlem
|
Om jag var du så skulle jag börja med att fråga kunden om vad en tajt budget är för honom. Om du tycker hans budget är inom dina ramar så kan du börja fördjupa dig i vad som ska göras.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Det du skall lägga krutet på är kundanpassningarna och att få dessa att harmoniera med din stomme. Och ger du dig på detta projektet så lär du få mer än väl. Detaljerad kravspec, 50% vid produktionsstart. Men som de andra säger. Kolla vad han är beredd att betala. Tror kund att han skall få detta för 2000:- spänn så bör du dra öronen åt dig för då har han inte en aning om vad han sysslar med och det kommer förmodligen inte bli ett smack och vi vet ju vem han blir sur på då... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
|
frecka, som både Jonny och Andi skrivit så är det mycket som saknas i kundens kravspec.
Jag skulle direkt avråda dig från att ge dig in på just denna affär när du är nybörjare. Du kan göra som Andi skrev att gå in och starta en diskussion om kravspecen, men gör det då som ett uppdrag där du tar betalt per timme för att specificera kundens krav. Det kommer att ta dig minst 3 veckor på heltid att göra denna spec dvs minst 120 timmars effektivt jobb. Då menar jag med alla möten jobbresor, workshop med kunden, telefonsamtal, mejlande fram och tillbaka, samt massor med skissande och skrivande på egen hand. Gör INTE jobbet på fastpris utan på löpande räkning (dvs ta betalt per timme du arbetar). Men var ärlig mot kunden och förklara att det kräver ca 3 veckors arbete med att specificera vad han vill ha och att ta fram skisser och förslag. Ett lämpligt pris som företagare kan väl vara 350 kr + moms per timme för din tid. Med tanke på att du är komplett nybörjare. En erfaren person borde kanske debitera ca 700-800 kr per timme + moms. Om du tar betalt som anställd av kunden så kanske 200 kr i bruttolön per timme är vettigt + ersättning för alla omkostnader och att kunden står för arbetsplats m.m. Om kunden sen vill att du gör uppdraget så blir det en ny förhandling. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Sedan att göra det mot löpande räkning är inte schysst mot en kund, som aldrig får veta hur mycket han ska betala. Jag tycker det är mer rimligt att sätta ett fast pris med hjälp av timuträkning. Dvs, jag gissar på att jobbet tar 30 timmar, gånger 1200kr (TS kanske ska ta runt 400-500 dock) = 36.000 ex moms. Tar det längre tid har du missbedömt och lär dig till nästa gång, vill kunden ha mer efter 30 timmar får han betala per timme som vanligt konsultpris. Sen tror jag en erfaren person debiterar oftast bra mycket mer än 700 kr i timmen. Just my cents. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
![]() Men själva skapandet är det inget fel på ![]() |
||