Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Frågor ang TCP/IP och dhcppc

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-09-23, 15:45 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Standard Frågor ang TCP/IP och dhcppc

Jag har en nyligen inköpt nätverksskrivare av märke Brother DCP-9270CDN som bråkar med mig.

Vid installation så fungerade allt smärtfritt. Som default stod det Port: dhcppc0 och IP: 192.168.1.33

Idag slutade skrivaren att fungera. Så jag sökte efter den i nätverket och hittade den på IP: 192.168.1.35. Jag tror att den nu har Port: dhccpc2 (det står olika på olika ställen; 0 eller 2).

Jag gick in i Windows kontrollpanel/Skrivare och ändrade skrivarens port från dhcppc0 till 192.168.1.35. Nu fungerar utskrifterna igen. Dock fattar jag inte riktigt vad jag gjorde och varför skrivaren hade fått en ny intern IP helt plötsligt.

Vad är dhccpc? Det kallas för en Port i Windows, men verkar uppföra sig som en vanligt IP. Hur relaterar dhccpc till IP-adresser i ett lokalt nätverk?

Kan jag på något vis låsa en skrivares IP i det interna nätverket, för att slippa sådana här problem i fortsättningen? Jag har även en NAS i nätverket och den har aldrig uppfört sig så här. Den finns på 192.168.1.36 och verkar trivas där, även om jag startar om den eller routern. Skrivaren däremot verkar vilja flytta så snart den får en chans.

Senast redigerad av Gustav den 2011-09-23 klockan 15:56
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-23, 16:14 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Skrivaren får ju IP från DHCP, gissningsvis från din router.

Dock brukar du kunna låsa i routern att den alltid får samma IP, annars kan du sätta en statisk IP på skrivaren och exkludera den IP från DHCP Poolen
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-23, 16:33 #3
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Skrivaren får ju IP från DHCP, gissningsvis från din router.

Dock brukar du kunna låsa i routern att den alltid får samma IP, annars kan du sätta en statisk IP på skrivaren och exkludera den IP från DHCP Poolen
Tack för ditt svar Patrik. Jag ställde in "static" för IP i skrivarens webadmin. Men då måste jag förmodligen även göra det i routern.

Ytterligare en fråga som dök upp nu. Skrivaren har 192.168.1.35:80 och NASen har 192.168.1.36:5000. Vad är/gör de sista siffrorna efter kolon?
Oläst 2011-09-23, 16:43 #4
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Tack för ditt svar Patrik. Jag ställde in "static" för IP i skrivarens webadmin. Men då måste jag förmodligen även göra det i routern.

Ytterligare en fråga som dök upp nu. Skrivaren har 192.168.1.35:80 och NASen har 192.168.1.36:5000. Vad är/gör de sista siffrorna efter kolon?
Portnummer
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-23, 16:52 #5
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Portnummer
Ok. Jag misstänkte det. Jag blev bara lite förvirrad över att det endast krävs för skrivaren och inga andra enheter i nätverket. Visade sig dock att det fanns en port-forward från IP till port för alla andra enheter, som jag har ett svagt minne av att jag lagt dit för länge sedan. Mitt problem med trådlösa nätverk är att jag brukar få allting att fungera, men att jag egentligen aldrig förstår vad jag gör.
Oläst 2011-09-23, 19:00 #6
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Ett tips är att du lägger skrivaren på 192.168.1.15 eller något som är under 32. Jag antar att du
har en trådlös ZyXEL-router och de börjar DHCP på .32. Nu när den ligger statiskt på 35 finns
risken att din router delar ut just 35-adressen till någon helt annan enhet och då blir det krock.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-23, 19:59 #7
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Tack för alla svar. Det börjar klarna lite nu. Tidigare så har routers och trådlösa nätverk alltid varit en plåga för mig, men nu när jag börjar förstå hur allt hänger ihop så är det nästan lite kul.

Jag tror att jag har lyckats reservera IP .35 för skrivaren i routern.

Bra att veta att ZyXEL aldrig delar ut IP lägre än .33 per automatik. Jag tror att jag låter skrivaren ligga kvar på .35, nu när det fungerar. Men nästa gång jag ska installera en ny enhet i nätverket så får det bli <.33.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017