FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Om du börjar med att införa principen "Att aldrig påbörja konsultjobb utan skriftligt avtal" så vinner du flera saker:
(Jag är långtifrån ofelbar själv, jag har gjort samma misstag flera gånger....) Senast redigerad av Conny Westh den 2011-08-22 klockan 01:57 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Instämmer.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Citat:
Jo jag har blivit mycket klokare och vill undvika att få för stora kundfodringar mot en och samma kund i synnerhet om de inte betalar en faktura i tid, då ska man bryta jobbet direkt och inte fortsätta att lita på kundens uttalade löften om betalning längre. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Strunta i eLuminous Technologies råd. Det är helt, helt helt uppåt väggarna.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Tingsrätten behöver inte vara så dyr och krånglig som Conny beskriver den. Det beror som alltid på omständigheterna och vad tvisten gäller. Själv har jag vunnit i tingsrätten utan att ens behöva sätt min fot där. 30 minuters möte med min advokat var allt som behövdes i det fallet.
Moonflakes sätt att se på kunder som inte betalar är minst sagt annorlunda. Man brukar ibland säga att kunden alltid har rätt. Men det gäller bara så länge som han betalar sina fakturor. Jag har aldrig hört något ordspråk som säger att ej betalande kunder alltid har rätt. När det kommer till programmeringstjänster så är jag själv alltid kund och aldrig säljare. Det har hänt att jag ångrat projekt bara timmar efter det att jag har satt bollen i rullning. Men det innebär inte att jag slutar betala mina fakturor. Utvecklare och underleverantörer har inget ansvar för mina korkade beslut. Det finns bara ett godkänt skäl till att bestrida en faktura och det är om den är felaktig. Nilsson, att kräva förskottsbetalning kan förhindra att du hamnar i den situationen som du precis varit i. Samtligt så kan de skrämma iväg kunder som inte själva vill hamna i en sådan situation. Det är inte bara programmerare som blir utan lön. Utan det händer att kunder som betalat blir utan kod. Vid större projekt så var noga med skriftliga avtal istället. Står det redan i avtalet att det inte går att ångra ett påbörjat uppdrag, så kan det inte bli tydligare. De värsta rötäggen kan man i princip aldrig skydda sig emot. Men folk i allmänhet tar villkor som står på papper på större allvar än villkor som inte gör det. Du ökar alltså dina chanser att få betalt, bara genom att skriva in i avtalet att du har rätt till betalning. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Sen så säger du att du brukar ångra dig i dina beslut och fullföljer projektet. Tycker du inte då att det vore bättre med att komma överens om att projektet interiktigt var det du tänkt dig utan vill göra något annorlunda? Ett kundinriktat företag vill ha nöjda kunder, då kommer de tillbaka nästa gång som de behöver liknande tjänster. Har man sedan börjat jobba på projektet så har du gjort din förskottsbetalning och den kan du inte få ogjort. Finns ingen anledning att betala fullt ut för något du inte har nytta av ![]() Man måste vara beslutsam i affärer för att kunna lyckas. För min del så har jag inget emot att mina konkurrenter misslyckas, men om alla på den Svenska marknaden ahr samma tänk så försvinner våra kunder utomlands... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Citat:
Vad gäller förskottsbetalning så förskottsbetalar jag aldrig för programmeringstjänster. Min erfarenhet är att folk som redan har fått betalt gör ett sämre jobb och i värsta fall inte något jobb alls. Jag betalar inte mina anställda i förskott heller, inte min revisor, inte min advokat, inte min designer, inte min optiker, inte min frisör, inte min läkare... inte någon. Varför just programmerare skulle vara ett undantag förstår jag inte. Betalning sker efter utförd tjänst. Vid längre uppdrag som delbetalningar under arbetets gång. Men aldrig i förskott. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Annars kan jag hålla med om att jag inte lägger ner för mycket tid på idioter som tar massa energi och tid som kan läggas på vettiga kunder. Men samtidigt så känner man sig så jäkla trampad på när nästan en hel veckas produktion bara viftas bort. Skall jag skänka bort 30 timmar så vill jag åtminstone välja själv vad jag skall göra. Semester kanske...? /Charina |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Det här är precis varför det finns förmedlingstjänster. Då vet man som leverantör att pengarna betalats innan man börjar och som köpare vet man att leverantören inte kan få ut pengar innan man kommit överens om godkänd leverans.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Jag rekommenderar Conny Wests allmänna villkor, inte för att jag prövat dem i någon tvist, utan för att det ser klart och redligt ut och verkar vara lätta att förstå.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|