Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Nu får ju Apple ge sig...

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-08-12, 22:09 #81
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Vad räknas som överpriser? Att det finns fattiga folk som inte har råd?

Tror nog ett fattigt land i ett U-land hade sett ett paket mjölk i Sverige som extremt överpris med då.

Bara för man har högre vinstmarginaler än ändra så har ju inte det något med överpris eller inte.
Eh, vad är överpriser då menar du? Först säger du att du inte vet vad överpris är, sedan använder du det själv i ditt resonemang

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Sedan är det ju inte företaget i grunden som sätter priset på en produkt utan köparna vad dom är villiga att betala för produkten. Inte så troligt ett företag hade sålt en produkt så billigt som möjligt om folk är villiga att betala mer.
Det där går ju att vända och vrida på hur mycket man vill. Hur stor andel av de som vill ha produkten ska köpa den för att du ska anse att priset ligger på vad de är villiga att betala?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-08-12 klockan 22:11
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-12, 22:12 #82
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Vad räknas som överpriser? Att det finns fattiga folk som inte har råd?

Tror nog ett fattigt land i ett U-land hade sett ett paket mjölk i Sverige som extremt överpris med då.

Bara för man har högre vinstmarginaler än ändra så har ju inte det något med överpris eller inte.

Sedan är det ju inte företaget i grunden som sätter priset på en produkt utan köparna vad dom är villiga att betala för produkten. Inte så troligt ett företag hade sålt en produkt så billigt som möjligt om folk är villiga att betala mer.
Det handlar inte om att folk inte ska ha råd utan vad man får för varje spenderad krona. Du får samma hårdvara och lika bra kvalitet billigare om du köper ett annat märke, men bara på grund av att det är Apple så är många beredda att betala mer. För mig är det överpris även om det för andra inte är det på grund av upplevda fördelar med den produkten(som t.ex. statussymbol).

Man betalar helt enkelt ganska mycket bara för att det ska vara ett halvätet äpple på locket.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-13, 07:34 #83
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Du får samma hårdvara och lika bra kvalitet billigare om du köper ett annat märke, men bara på grund av att det är Apple så är många beredda att betala mer.
Jag tycker det är lite märkligt att du bara jämför hårdvara och inte tänker på den mjukvara (operativ/iLife etc) du får med. Personligen betalar jag mer än gärna en slant för mjukvaran man får med maskinen. För mig är det en helhetslösning där jag inte bara köper hårdvara. Bland annat kan jag inte hitta en riktigt bra motsvarighet till iPhoto i windows världen.
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-13, 11:46 #84
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av oskarh Visa inlägg
Kör du lion? sedan jag installerade lion har datorn inte gått att ha igång mer än en några dagar i taget innan en omstart är ett måste. Och Windows 7 bör ju vara riktigt stabilt, med rätt drivrutiner då vilket kanske dell inte lyckats med.
Just detta problemet att den "hänger sig" har hänt både före och efter Lion-uppdateringen. Däremot har Lion medfört en hel del andra problem, som gör att det absolut inte var värt att uppdatera: Vår skrivare supportades inte längre (visst, jag borde kollat det), diverse grafikbuggar i flera program, Airplay fungerar inte riktigt 100% längre etc.

Ang Dell-datorn: Det var faktiskt just drivrutiner som fick mig att byta. Uppdaterade till nya drivrutiner och datorn fick totalt tuppjuck.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-13, 12:14 #85
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Ang Dell-datorn: Det var faktiskt just drivrutiner som fick mig att byta. Uppdaterade till nya drivrutiner och datorn fick totalt tuppjuck.
Sätt en höna bredvid så kanske det blir fina små Dell-barn igen?

Det är väl konflikter mellan program som är det vanligaste problemet. Oftast går det att lösa relativt snabbt genom att Googla men det är ju ganska irriterande i längden. Varje gång jag installerar Skype måste jag exempelvis byta port för att kunna köra Wamp samtidigt.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-13, 12:18 #86
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Där har du en poäng. Det som retar meja lite, är att apple bara kör me 1300 x 768 på sina 11" :are. En dator i den prisklassen bör ha 1900x 1200

Inget fel på min gamla macbook air , men den klara inte av spela upp filerna från video kameran. Problemet att köpa andra laptop är man kan få lika mycket skit där. Har man otur att köpa fel modell, så står man där med en massa problem, som ingen vill äga. Funderade ett tag på att köpa dell, men det kan inte garantera att ubuntu fungera på deras maskiner. Och jag vill ha ett UNIX besläkta os i mina datorer. Mac OS är UNIX och Linux Is Not UniX..:-)


Citat:
Ursprungligen postat av oskarh Visa inlägg
I början av en produktcykel är Apples datorer prisvärda. Men Apple gör bara mindre uppdateringar, såsom mer RAM eller lite högre klockfrekvens på CPU. Så när en viss modell har funnits ett tag har den rätt föråldrar hårdvara, se bara på hur länge Apple körde med Core 2 Duo, det var först i och med Sandy Brigde deras bärbara fick core i. Medans i-serien har funnit ett bra tag.

Men sen är det ju inte hårdvaran man är ute efter om man köper Apples datorer, det är helheten. En välbyggd dator, som inte bara fungerar bra utan ser bra ut. Min Macbook Pro har som sagt flygit i golvet några gånger, en havererad hårddisk som nu är utbytt till ssd, knappt en skråma. Har även spillt ut två glas med coca cola (två olika tillfällen) och datorn fungerar fortfarande under buggar (än så länge dock).
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-13, 12:21 #87
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Man behöver kanske inte vara fattig för man inte vill lägga en 10k på en dator. En del har andra utgifter, kanske har familj, då kanske en dyr dator inte är så piroterad.



Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Vad räknas som överpriser? Att det finns fattiga folk som inte har råd?

Tror nog ett fattigt land i ett U-land hade sett ett paket mjölk i Sverige som extremt överpris med då.

Bara för man har högre vinstmarginaler än ändra så har ju inte det något med överpris eller inte.

Sedan är det ju inte företaget i grunden som sätter priset på en produkt utan köparna vad dom är villiga att betala för produkten. Inte så troligt ett företag hade sålt en produkt så billigt som möjligt om folk är villiga att betala mer.

Diskuterade det på kontoret idag om priser, då just om kö och pris. Jag tyckte McD skulle höja sina priser med 100% för då skulle dom få mindre besökare och jag hade sluppit så i en kö.

Det skulle varit en mervärde för mig, stora frågan var mer hur mycket dom skulle kunnat höja priset och få minskat antal besökare men ändå klarat ligga på samma vinstmarginal/omsättning.

Det var ju i grunden en omöjlig sak att svara på men slutsatsen blev att både McD och besökarna som kunnat tänka sig betala det dubbla hade blivit mer nöjda.

McD = Mindre stress och jobb för personalen
Besökaren = Snabbare service och slippa långa köer.

Sedan blev ju frågan hur mycket skulle alla som inte haft råd börjar gnälla och hur mycket negativ publicitet hade det blivit för dom. Slutsatsen blev ju att det är bara dom som inte haft råd som hade gnällt för övriga hade det bara blivit en bättre upplevelse för. Både för McD och besökarna.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-13, 14:46 #88
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 365
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 365
Citat:
Ursprungligen postat av klein Visa inlägg
Där har du en poäng. Det som retar meja lite, är att apple bara kör me 1300 x 768 på sina 11" :are. En dator i den prisklassen bör ha 1900x 1200
Du tänkte använda kikare då eller? :-)
teddyjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-13, 14:54 #89
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
Citat:
Ursprungligen postat av klein Visa inlägg
Där har du en poäng. Det som retar meja lite, är att apple bara kör me 1300 x 768 på sina 11" :are. En dator i den prisklassen bör ha 1900x 1200
Oj, jag har inga problem med min syn men har ibland svårt att läsa mindre text på min 13" MBP med 1280x800 i upplösning, hur skulle det gå då på en 2" mindre skärm med extremt mycket högre upplösning?
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-13, 16:41 #90
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
1900x 1200 på en 11"?

Jag har 1440 x 900 på min 14,1" och det blir lite smått ibland tycker jag. Ibland måste man t.ex. zomma lite när man surfar för att det ska vara behagligt att läsa.

Men det är givetvis guld att ha hög upplösning för det mesta och det var en de största anledningarna till att det blev just den datorn. De allra flesta datorer i samma storlek(14,1") har ju bara 1280x800 eller 1366x768.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017