Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Tvist i bolag: Delägare ej längre kontaktbar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-10, 01:28 #1
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Standard Tvist i bolag: Delägare ej längre kontaktbar

Hej WN!

Jag har hamnat i en väldigt jobbig och svår sits och jag hoppas att ni på WN kan hjälpa mig.

Jag har ett aktiebolag tillsammans med en annan och vi äger 50% var i bolaget(50:50 alltså).

Det uppstod en tvist i vintras angående framförallt arbetsfördelningen men jag känner inte att jag vill eller behöver gå in närmare på det här. Vi insåg i alla fall att att vi inte längre skulle kunna driva det här bolaget ihop och därför fanns det bara några möjliga sätta att lösa det på. Bolaget och dess inkrom är i sig inte värt så mycket och bolaget har skulder som överstiger värdet av allt som idag finns i bolaget. Eftersom det mer eller mindre bara är jag som har jobbat i bolaget(oavlönat) så var vi ganska överens om att de enda rimliga lösningarna var att vi antingen skulle lägga ner/sälja bolaget helt och sälja inkromet eller att jag skulle ta över det.

Jag skrev ihop ett avtal där det stod att jag till att börja med skulle få 51% av bolaget och sedan få resten när jag kunde ta över betalningsansvaret för skulderna som vi borgat för gemensamt.
Avtalet gick någon vända fram och tillbaka via mail tills den andra delägaren godkände avtalet. Jag skrev ut och skickade två underskriva kopior till honom. Det dröjde några dagar och sedan började skicka lite SMS och mail för att påminna. Då fick jag ett mail om han hade skickat tillbaka avtalet. Dagarna gick men jag fick inget avtal.
Efter tre veckor och många påminnelser via både SMS, facebookmail och telefonsamtal(som han numera aldrig svarade på) ringde jag med dolt nummer. Han svarade direkt men sa att ha inte kunde höra något och lade på(en riktigt dålig ursäkt alltså). Jag blev såklart förbannad och skickade ett långt argt SMS till honom och fick svaret att han inte hade tid eller ork just nu. Jag svarade och frågade när han har tid. Jag har inte hört något mer sedan dess.

Vad ska jag göra?
Kan jag hävda att avtalet är giltigt när han har godkänt det via mail(med avtalet som bilaga i detsamma) samt indirekt via telefon och SMS(sagt att han ska skriva på och posta det)?

Vad kan man göra annars om en delägare i ett aktiebolag vägrar svara eller samarbeta när man försöker lösa ut honom?

De eventuellt relevanta förbehållen som Bolagsordningen innehåller är Hembud och Samtyckesförbehåll, båda enligt standardtexten, samt Tvisters avgörande av skiljemän:
Skulle tvist uppkomma mellan bolaget och styrelsen, styrelseledamot, verkställande direktör, likvidator eller aktieägare, skall den hänskjutas till avgörande av skiljeman i enlighet med lagen (1999:116) om skiljeförfarande.

Jag har googlat en del men har knappt hittat något vettigt alls om detta.

Vad ska jag göra?
Att kalla in skiljemän vill jag helst undvika då det kan bli dyrt och det rör sig ju inte om några jättestora pengar.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-10, 02:38 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Ingick det någon betalning från din sida till motparten i avtalet? Om så är fallet borde han väl tycka det är intressant att få ett avslut så han kan få betalt.

Hur mycket skulder rör det sig om, han har säkert intresse av att bli fri från skulden.

Detta är dock ändå så att du bör prata med en advokat för att få till ett avslut så snabbt som möjligt och då enar jag att du löser ut motparten helt för typ 1 kr för samtliga motpartens aktier. Bolaget har ju inget värde i sig så det är ju generöst av dig om du ger ett sånt bud. Det är meningslöst att köpa loss 51%.

Försök inte ringa då motparten visat att han inte vill pratat i telefon. Utforma en skrivelse med din advokat som löser ut motparten helt.

Det verkar som niinte käne varandra särskilt väl när ni startade bolaget. Men det är väl en lärdom om något att lära känna varandra först. Eller ha med någon form av vitesklausul.

Skiljedomsförfarandet är dock inget bra alls då det kostar flera hundratusentalskronor i arvode till skiljemännen och detta täcks INTE av något försäkringsbolag i sverige. Arvode till skiljemän är undantaget från rättsskyddet av samtliga svenska försäkringsbolag.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-07-10 klockan 02:45
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-10, 03:00 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
En extrainkallad bolagsstämma borde tvinga honom att krypa fram i dagsljuset. Uteblir han och utan att ge svar, så bör du i förlängningen kunna tvinga ut honom som delägare. Jag vet inte exakt vad som gäller, men prata med din revisor.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-10, 03:11 #4

Ja, en nyemission där varje gammal aktie ger rätt till 10 nya aktier till parivärdet som beslutas av bolagstämman.

Alternativt kan man på bolagsstämman ändra bolagsordningen så du tillåter A och B aktier där A aktierna har 10 röster och B aktierna har 1 röst. Varje gammal aktie blir aktomatiskt B-aktier men berättigar till utbyte mot A aktier inom 30 dagar.

Om din kompanjon då inte hör av sig och vill vara med i omvanlingen i tid så får du över 90% av aktierna och kan begära tvångsinlösen av hans aktier.

Det är lite krångligt och kanske inte värt strulet för så lite pengar.

Bättre att starta nytt bolag och begära det gamla i likvidation kanske. Det är ju hyfsat enkelt att starta Ab nuförtiden så det finns inte någon egentlig anledning att fajtas om ett i grunden värdelöst bolag.
Oläst 2011-07-10, 12:05 #5
pelmereds avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Tack så mycket för svaren!

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Ingick det någon betalning från din sida till motparten i avtalet? Om så är fallet borde han väl tycka det är intressant att få ett avslut så han kan få betalt.
Nej, det var ingen betalning i avtalet. Bolaget i sig är ju i princip inte värt något då det är massa skulder om man inte gör något med det.

Citat:
Hur mycket skulder rör det sig om, han har säkert intresse av att bli fri från skulden.
Ja, det var så jag tänkte också. Skulderna är på någonstans runt 40-50'. Det är ett banklån, checkkredit och ett leasingavtal. Vi har borgat gemensamt för allt. De tillgångar som finns i bolaget skulle man nog kunna sälja av för 30'.

Citat:
Detta är dock ändå så att du bör prata med en advokat för att få till ett avslut så snabbt som möjligt och då enar jag att du löser ut motparten helt för typ 1 kr för samtliga motpartens aktier. Bolaget har ju inget värde i sig så det är ju generöst av dig om du ger ett sånt bud. Det är meningslöst att köpa loss 51%.
Anledningen till att jag till att börja med bara skulle få 51% var att jag skulle kunna göra vad jag ville med bolaget fram tills dess att jag kunde ta över alla borgensåtagandena för bolagets skulder. Jag har precis blivit klar med studier nu så jag behöver nog få en fast inkomst för att kunna ta över betalningsansvaret skulderna.
Jag tyckte också att det var ett generöst och bra bud för motpartens del. Jag har en del planer med bolaget och jag tror att jag kan få det fötter igen om jag bara kan få kontroll över det.

Citat:
Försök inte ringa då motparten visat att han inte vill pratat i telefon. Utforma en skrivelse med din advokat som löser ut motparten helt.
Är det värt att ta in en advokat?
Vad skulle en advokat kunna göra för att hjälpa mig?
Vad skulle det kosta?

Citat:
Det verkar som niinte käne varandra särskilt väl när ni startade bolaget. Men det är väl en lärdom om något att lära känna varandra först. Eller ha med någon form av vitesklausul.
Vi kände varandra faktiskt väldigt bra. Vi har varit kompisar i ganska många år. Jag litade på honom och kände inte något jättestort behov för något aktieägaravtal. Jag lyfte frågan ett par gånger i startskedet, men det rann ut i sanden p.g.a. av att vi prioriterade annat. Jag har lärt mig en rejäl läxa där.

Citat:
Skiljedomsförfarandet är dock inget bra alls då det kostar flera hundratusentalskronor i arvode till skiljemännen och detta täcks INTE av något försäkringsbolag i sverige. Arvode till skiljemän är undantaget från rättsskyddet av samtliga svenska försäkringsbolag.
Okej. Ja, jag läste att det skulle vara dyrt, men inte exakt hur dyrt. Det är inte något alternativ då.

Men jag ska nog kalla till en extra bolagsstämma då.
men kan jag kalla till bolagsstämma utan majoritet i styrelsen?

Senast redigerad av pelmered den 2011-07-10 klockan 12:20
Oläst 2011-07-11, 03:45 #6

Hur ser styrelsen ut? Är ni båda vanliga ledamöter eller är en "ordförande". Ordförande brukar ha utslagsröst så då kan denne få igenom alla beslut i en tvåmannastyrelse.

Det är egentligen den som är aktiv i styrelsen som har makten i ett aktiebolag.

Det beror mycket på hur ni har skrivit i bolagsordningen, men om ni inte gjort något konstigt där och du är "ordföarande" så kan du i princip kalla till extra bolagsstämma när som helst.

Du måste dock vara noggrann med att kalla alla aktieägarna med god framförhållning och gärna med REK.

Ang advokat så kan du välja att lämna bolaget genom egen avgång och släppa hela kittet eller att ta råd av advokaten hur du ska gå tillväga, det kostar att anlita advokaten, uppskattningsvis minst 20000-30000 om det går smidigt, eller multiplicera med 10 om det blir tingsrätten. En riktigt bra affärsadvokat hjälper ofta till att lösa konflikten genom att hjälpa er att skiljas åt på ett kontrollerat sätt med förlikningsavtal, blir betydligt billigare än att gå till tingsrätten eller ännu värre skiljedom.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-07-11 klockan 03:54
Oläst 2011-07-11, 07:55 #7
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar

Nu är jag ingen expert, men blir inte ett AB med negativt eget kapital automatiskt satt i konkurs (efter viss tid)?!
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-11, 09:18 #8
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
Nu är jag ingen expert, men blir inte ett AB med negativt eget kapital automatiskt satt i konkurs (efter viss tid)?!
Uppenbarligen inte.. Saab Automobile...
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-11, 09:32 #9
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2010
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Uppenbarligen inte.. Saab Automobile...
Samma regler som gäller för "småbolag" gäller tydligen inte för bolag som sysselsätter hela order och några tusen anställda, samt är "Svenskt".
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-11, 09:42 #10
pelmereds avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Citat:
Hur ser styrelsen ut? Är ni båda vanliga ledamöter eller är en "ordförande". Ordförande brukar ha utslagsröst så då kan denne få igenom alla beslut i en tvåmannastyrelse.

Det är egentligen den som är aktiv i styrelsen som har makten i ett aktiebolag.

Det beror mycket på hur ni har skrivit i bolagsordningen, men om ni inte gjort något konstigt där och du är "ordföarande" så kan du i princip kalla till extra bolagsstämma när som helst.

Du måste dock vara noggrann med att kalla alla aktieägarna med god framförhållning och gärna med REK.
Tack så mycket!

Jag är ju ordförande och det är bara vi två i styrelsen + en suppleant(som för övrigt står på min sida i det här) men det där med att ordförande har utslagsröst tänkte jag inte på!
Då blir ju det hela mycket enklare!

Kan jag då besluta att det utvecklingsarbete jag gjort åt företaget ska kunna värderas som apportegendom enligt ABL 13 kap. 7 ( http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050551.htm#K13P7 ) vid en nyemission så att bara jag har rätt till de nyemitterade aktierna?

I vår bolagsordning står det:
Citat:
§8 Kallelse
Kallelse sker genom e-post inom den tid som anges i aktiebolagslagen
Så kallelsen borde väl kunna antas ha nått mottagaren om jag skickar ett mail och jag inte får något felmeddelande om studs eller liknande?
Skulle han kunna hävda något annat?

Citat:
Ang advokat så kan du välja att lämna bolaget genom egen avgång och släppa hela kittet eller att ta råd av advokaten hur du ska gå tillväga, det kostar att anlita advokaten, uppskattningsvis minst 20000-30000 om det går smidigt, eller multiplicera med 10 om det blir tingsrätten. En riktigt bra affärsadvokat hjälper ofta till att lösa konflikten genom att hjälpa er att skiljas åt på ett kontrollerat sätt med förlikningsavtal, blir betydligt billigare än att gå till tingsrätten eller ännu värre skiljedom.
Det får nog bli den sista utvägen om jag inte kan lösa det genom en bolagsstämma.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017