FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Svårt att ge ett exakt svar på hur du ska hantera situationen, du hävdar avtalsbrott och motpart kan bestrida detta och då uppstår en tvist om vem som har rätt.
Det generella råd som jag vill ge dig just nu är att du skriftligt ska påtala för din motpart om de delar som du anser att denne inte fullgjort, du bör få en bekräftelse på att motpart tagit emot denna skrivelse från dig. Du kan enkelt göra detta via ett e-post och be att motpart bekräftar att de mottagit ditt e-post, om du inte får svar så kan du inte utgå från att motpart fått meddelandet. Den vanligaste metoden är annars att skicka skrivelsen via vanligpost med mottagarkvittens, om motpart inte hämtar ut försändelsen så får du försöka göra ett överlämnande fysikt och då be om underskrift av mottagarkvittens. Varför jag trycker så mycket på detta om att påtala din åsikt om avtalsbrott är för att du inte ska hamna i en situation där motpart anser att de inte känt till din ståndpunkt. Du bör även begära ett skriftligt svar från motpart på de punkter du anser att denna brustit i, du ska ge motpart rimlig tid att svara. Eftersom du redan nu anser det finns delar som motpart inte uppfyllt så skicka iväg denna skrivelse snabbt som bara den och begär skriftligt svar inom 10 dagar från mottagandet. Om motpart under denna tid vidtar åtgärder med siten som kan skada dig ekonomiskt framledes t ex förstör siten så att marknadsvärde sjunker mm har du rätt att vidta åtgärder för att skydda din tillgång. Men om motpart faktiskt sköter siten under tvisten låt dem fortsätta med detta. Om du hanterar återtaget fel kan du riskera att få skadestånd mot dig i en tvist, en viktig del i denna process är som sagt att delge motpart din ståndpunkt. Rör det sig om en någorlunda ansenlig summa pengar bör du nog anlita någon som kan ge dig råd eller biträda dig i denna fråga. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|