Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Godkänn köpvillkoren

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-06-15, 06:20 #1
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Nu ska det nog nyanseras lite gällande kraven på undertecknande, rent formellt stämmer kommentarer om digital signatur.

Om vi nu ser till hela händelsekedjan: Någon väljer ut ett antal varor och går vidare till kassan. Där måste köparen fylla i sina uppgifter för att ex få leverans samt klicka i rutan "Godkänner köpvillkor".

1) Du har då en kedja som visar att för att slutföra köpet måste villkoren godkännas, dvs om köparen genomför köp och vid ett senare tillfälle motsätter sig att jag trodde inte villkoren var si och så. Ja då har du rent bevismässigt ett gott läge, om du sedan lägger till att dina villkor inte är oskäliga eller markant avviker från praxis inom området jag du är i princip helt säker på denna del. Om du inte i beställningskedjan har ett aktivt bekräftande av villkoren då är ditt läge något svagare men inte helt omöjligt underförutsättning att det tydligt framgår att man godkänner köpvillkoren.

2) Om däremot en köpare hävdar/bestrider köpte "var inte jag som beställde" då har du väldigt svårt att hävda att det är den faktiska personen som genomfört beställning/köp om du inte har ytterligare något som styrker avtalet ni ingick. T ex att köparen betalt varan/tjänsten.

Så skilj på om det är frågan om bestrida köpvillkor och bestrida köpet i sin helhet med hänvisning till att det var en bedräglig beställning av 3:e person.
lesoft02 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017