FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Har lite problem med vårt e-postsystem. Vissa kan inte skicka e-post till oss, de får sina mail i retur. Jag har testat från hotmail, gmail, vanlig smtp från egen och annan server, och alla mina mail går fram. Har inte lyckats få tag på något felmeddelande som gått i retur när någon försökt skicka, men däremot när jag försöker skicka till vissa adresser så får jag följande i retur:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Felet är att din mailserver antingen har problem att slå upp för verifiera andra domännamn för att blocka spam, kanske är din dns inställd fel i mailservern?
Eller så finns inte avsändarens domännamn och därför ger domain not found. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Avsändaradressen är ju "min" e-postadress. Jag kan skicka e-post från denna till t.ex. min hotmail-adress och jag kan skicka från gmail till denna adress. Dock är det vissa adresser som har problem att skicka e-post till denna adress och en specifik adress som jag inte kan skicka till (därav ovanstående meddelande).
Gjorde nu en koll på PTR-record för domänen: Citat:
Kan det vara detta som spökar? Hur ändrar jag den? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kan ju posta här hur jag löste problemet:
Felet var att DNS-informationen var delvis felaktig, vissa poster pekade mot ett gammalt webbhotell medan domänen hanterades på min egen server. Vidare så hade min servers IP ingen "Reverse-DNS", alltså baklängesuppslagning. Jag uppdaterade så alla uppgifter i DNS pekade på den nya servern och sedan satte upp en korrekt baklängesuppslagning (Reverse DNS). Efter några dagar gick det att skicka mail även till adresser som tidigare blockerats. Nu fungerar allt utan problem. Att tänka på: Baklängesuppslagningen är viktig för att mail inte skall klassas som skräppost. Vissa mailservrar blockerar helt och hållet och "studsar" mailet om baklängesuppslagningen inte går igenom. Dessutom kan det vara bra att lägga in en PTR-record om det inte är samma server som hanterar domän och mail. Detta fick jag t.ex. göra när jag flyttade över en av mina maildomäner till Google Apps. Annars hamnar mail från mig i skräpposten. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|