FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Hej.
Jag har råkat ut för ett ganska drygt problem på min mac. Jag tror det har att göra med file vault-skyddet för mitt konto.. Det började när jag fick slut på diskutrymme. Sedan dess så minskar inte det lediga utrymmet på datorn när jag tar bort filer som ligger i min hemmamapp eller under. Jag har tagit bort ungefär 40 GB data men det står fortfarande att det är cirka 100 mb kvar. Någon som varit med om något liknande eller har tips på vad jag kan göra? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Om du tömmer papperskorgen?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Jag har tömt papperskorgen på totalt kanske 40 GB men det påverkar inte systemets lediga utymme. Det borde bero på att jag aktiverat file vault som sagt.. Nu funderar jag på att backupa allt till extern hårddisk och ta bort användaren.
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Du måste logga ut för att filevault ska "återvinna" diskutrymmet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Positivt är i alla fall att utrymmet inte minskar heller när jag lägger till nya filer
![]() Edit: Nej, jag hade fel.. utrymmet minskar... Senast redigerad av Erik Stenman den 2011-05-25 klockan 14:56 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
har du kollat vad som tar plats och vart?
öppna terminal.app skriv "sudo du -hs /*" och när du hittar mappen som tar ovanligt mycket plats ersätt * med den mappens namn och /* för att se innehållet i den mappen osv osv. Det kan finnas loggfiler i /private/var/log som blir ofantligt stora osv osv. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Utanför min hemmamapp ligger det inte så mycket data så det hjälper inte tyvärr..
Den säger att /Users tar upp: "345G" trots att kapaciteten ligger på 250GB så jag får försöka mig på något annat. Senast redigerad av Erik Stenman den 2011-05-25 klockan 16:26 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
ok, det är något med din filevault som gått snett eftersom den inte återvinner utrymmet vid utloggning. Har du kört en "kontrollera skiva" mha skivkontroll från Mac OS X installationsskivan? Tänker att du kanske har ett diskfel eller så är filevault imagen skadad, man kan köra en skivkontroll på imagen med en annan användare eller annat system.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Tack för din hjälp, jag ska försöka med dina senaste tips.
När jag körde skivkontroll från min egen användare så upptäckte den inget fel men jag kör den med en annan nu. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|