Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur kan man va säker på sales?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-05-22, 21:18 #11
jensplan jensplan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 153
jensplan jensplan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av Perben Visa inlägg
Vid ersättning på lead har i alla fall nätverken bättre koll på att allt går korrekt till (att trackingpixeln ligger på plats, möjlighet att göra automatiserade tester på avslut), om man nu har större tillit för dem.
Vet vi vilka nätverk som har automatiska regelbundna tester?
jensplan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-22, 22:05 #12
elofssons avatar
elofsson elofsson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 881
elofsson elofsson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
elofssons avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 881
Citat:
Ursprungligen postat av jensplan Visa inlägg
Vet vi vilka nätverk som har automatiska regelbundna tester?
Att få till bra och säkra automatiska tester är svårt, och resurskrävande att ta fram. Jag har funderat mycket på detta men inte kommit fram till något som är bättre än manuella stickprov, dock medför det en del administration också så klart.

Klart är att detta är något som skulle behöva lösas genomgående i hela branschen bland alla nätverk och annonsörer. Jag funderar fortfarande på hur det här ska kunna bli genomförbart på bästa sätt.
elofsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-22, 22:58 #13
jensplan jensplan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 153
jensplan jensplan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av elofsson Visa inlägg
Klart är att detta är något som skulle behöva lösas genomgående i hela branschen bland alla nätverk och annonsörer. Jag funderar fortfarande på hur det här ska kunna bli genomförbart på bästa sätt.
Yes, ett problem är också att annonsörer inte har några bra testsystem och i många fall kräver riktiga köp när man gör test. Har hänt att jag fått registrera köp som privatperson när jag jobbade med detta förut. Pinsamt tycker jag.

Man skulle komma långt om alla köp gick att avbeställa via webbsidan där man gjorde beställning. Då kan även publishern göra ett test. Men ofta skickas varan direkt, så att man inte hinner det.

Jag håller alltså med om att det är ett branschproblem. Även om jag tror att varje affiliatenätverk skulle må gott av lite automatiska tester på om cookie sätts, vilka värden som sparas och kika lite på avvikelser. Om alla köp kommer inom ett dygn, finns det troligtvis problem bakom kulisserna... exempelvis.

Hoppas fler nätverk är inne och läser här. Känner att det blir mer och mer matnyttigt via forumet, sådant som givetvis också ska stå i min bok
jensplan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-22, 23:42 #14
Perben Perben är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 393
Perben Perben är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 393
Citat:
Ursprungligen postat av jensplan Visa inlägg
Vet vi vilka nätverk som har automatiska regelbundna tester?
Inga av nätverken vad jag vet, men jag har förstås inte full insikt i allas backends. Bara en sådan enkel grej att skrapa hem avslutssidan och kolla så att trackingpixeln ligger där skulle hjälpa många av "spårningsproblemen", inte sällan är det merchanten som har bytt designtemplates eller dylikt så att skriptet/pixeln har strykit med. Men visst håller jag med Elofsson, att nå en avslutssida utan en normal väg med klick, korg, sälj kanske inte är direkt genomförbart på många plattformar eller ens säger så mycket. Att lägga in en massa testkod på merchantens site brukar ju klinga så gott heller.
Perben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-23, 02:59 #15
audemars audemars är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 553
audemars audemars är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 553
Citat:
Ursprungligen postat av Perben Visa inlägg
Då annonsören (banken) godkänner transaktionen i nätverkens gränssnitt så verkställs betalningen ut till publisher, mao har nätverken ingen insyn i den delen. Förfarandet sker oftast genom att annonsören batchar in filer (xml, csv, etc) med transaktionsnummer till nätverket med jämna intervall. Samma grej kan användas för att invalidera köp, t.ex om betalningen strulat, fuskbeställningar etc.

Vid ersättning på lead har i alla fall nätverken bättre koll på att allt går korrekt till (att trackingpixeln ligger på plats, möjlighet att göra automatiserade tester på avslut), om man nu har större tillit för dem.
Ok. Så annonsören loggar alltså in på en partnersida hos det aktuella nätverket och bockar av att en order är godkänd.
audemars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-23, 09:03 #16
elofssons avatar
elofsson elofsson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 881
elofsson elofsson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
elofssons avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 881
För att sammanfatta lite så går automatiska tester bort. Inte bara för att det är tidskrävande att bygga automatiska botar och scrapers för nätverken som sköter kontrollerna utan för att annonsörer, om de vill, kan hantera nätverkens scripts annorlunda till skillnad mot en vanlig besökare. Okej det går säkert att bygga en bot så att det ser ut som en vanlig besökare; lägga in random sleeptimes, IP-nummer etc. Men på sikt är det svårt att inte bli igenkänd om jag säger så för den annonsör som vill identifiera en bot och hantera den på ett annat sätt (läs, ALLTID presentera en pixel).

Manuella tester, precis som en vanlig besökare/kund, är det allra bästa. Här borde affiliates och nätverk gå ihop i en intresseorganisation likt registrars.se (för se-domäner) och göra tester och flagga nätverk och annonsörer som "gröna" en gång i månaden typ. Svenskaaffiliates.se var ett initiativ som rann ut i sanden som jag tänkte kunde pyssla med detta.

Det viktiga och nödvändiga i detta är att näterk och annonsörer ger sitt godkännande att kontroller görs och att dessa kontrollorders krediteras osv. En kvalitetsstämpel som säger att man gärna låter sig kontrolleras typ.
elofsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-23, 09:52 #17
jensplan jensplan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 153
jensplan jensplan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av elofsson Visa inlägg
Här borde affiliates och nätverk gå ihop i en intresseorganisation likt registrars.se (för se-domäner) och göra tester och flagga nätverk och annonsörer som "gröna" en gång i månaden typ. Svenskaaffiliates.se var ett initiativ som rann ut i sanden som jag tänkte kunde pyssla med detta.
Jag hoppas att mina avslöjanden i boken kan leda till att fler blir intresserad av hur saker egentligen fungerar. Samt att detta i sin tur leder till att fler organiserar sig.
jensplan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017