FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Bakgrund
på min sida kan man träna på teoriprovet, och jag skulle vilja ha ut en formel som räknar ut hur många % chans en person har för att klara den riktiga provet. uppgifter jag kan få från användaren - antal prov denne har skrivet samt antal rätt på frågorna samt dess %-sats. - det finns totalt 500 oupprepade frågor i databasen - varje prov innehåller 65 frågor. - jag kan inte få reda på hur många frågor som blir upprepade för en anvädare som skriver flera prov, så någon sorts sanolikhet måste in. - ett genomsnitt kan inte dras, då jag måste på något sätt se att användaren har skrivit minist 10 prov för att få max antal % ex. om en användare har 90% rätt på mitt teoriprov som har gjort 10 ggr har denne en chans på 100% att klara vägverket teoriprov. om en användare har 90 rätt på mitt teoriprov som han har gjort 2 ggr så har denne en chans på (ex 25%, el. vad det än nu blir) chans att klara vägverket teoriprov (så någon sorts formel måste räknas ut här, det går inte att ta genomsnittet som multipiceras med sanolikhetsfaktorn) senario ex på hur beräkningen ska funka. en användare skriver ett prov på 65 frågor och får 80% rätt dvs 52 korrekta svar. då ska det presenteras att denne användaren har 65% (eller vad det nu än bli) chans att klara av den riktiga provet. ok nu blev det svårt förklarat, hoppas ni förtår frågan. jag sa ju att det var en avancerad formel, att jag inte koncenrerade på mattelektionerna!!! Senast redigerad av snowflake den 2011-05-20 klockan 19:48 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Men om du nu inte vet hur många frågor som upprepats och vilka av dem eleven svarat rätt på så är det nog svårt att dra några egentliga slutsatser, jag tror du sitter inne med för lite information för att göra någon användbar uträkning. Det du behöver veta är nog hur många av de 500 frågorna som eleven kan (dvs svarat rätt på senaste gången frågan förekom i ett prov). Nu kan 5 prov med alla rätt innehålla samma 65 frågor rent teoretiskt, samtidigt kan en annan elev ha gjort 5 prov med 325 olika frågor.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
går det inte ens på "cirka"-nivå?
dvs om man tar ut en sanolikehetsfaktor på hur många ggr en fråga kan upprepa. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag antar (eller hoppas) att du delat in frågorna i de faser som ingår i provet.
Då kan ju alltid visa hur många procent rätt man har av de olika faserna. Och eftersom slutprovet består av ett antal frågor från faserna kan man räkna ut hur stor chansen är att klara det utifrån det. Nu är jag för onykter för att komma ihåg exakt hur de olika faserna är fördelade på provet så jag kan inte ge dig någon formel på det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Om vi förutsätter att dina frågor är samma som på riktiga provet eller att sannolikheten att klara en av dina frågor är samma som att klara en av de riktiga frågorna då kan du göra på följande sätt:
Om kunden svarat x1 rätt på y1 frågor så har han klarat x1/y1 procent. Vid andra provet klarar han x2 av y2. Vi antar då att mängderna y1 och y2 är jämn slumpmässigt fördelade. Och då blir den totala mängden frågor som ställts yt = y1/z Du kan komma fram till en siffra genom att tänka dig att du återskapar vad som hänt. 1. kunden gör först testet hos dig. x1 frågor. Du har totalt y frågor 2. kunden gör flrsta frågan i andra testet hos dig. Hur stor är då sannolikheten att han redan gjort den frågan, jo det är x1/y. Du kan nu sätta totalt antalet frågor besvarade till xt= x1+x1/y. 3. kunden gör sin andra fråga i andra testet. Hur stor är då sannolikheten att han redan gjort den frågan, jo det är xt/y. Du kan nu sätta totalt antalet frågor besvarade till xt:= xt+xt/y. osv... På liknande sätt får du också räkna upp sannolikheten att han klarar frågorna Jag har gjort lite antaganden ovan men siffran borde bli ungefär så bra den kan bli med den datan vi har tycker jag. Hoppas att du kommti en bit på traven. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Du kan ju aldrig säga att någon har 100% chans att klara det riktiga provet. Glöm inte heller att ta med hur stor procent fel men får ha på teoriprovet - det är ju rätt mycket. En som läst igenom körkortsboken borde ju omedelbart ha typ 80% chans att klara provet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Egentligen är det omöjligt att räkna ut procentchansen på att folk ska klara det riktiga provet.
Hos oss finns det flera steg innan man får göra slutprovet. Först är det separata prov på de olika faserna och man måste klara 90% på alla dessa faser innan man för börja göra fullständiga prov. På dessa prov gäller det att sätta 95%. Efter det räknas det att man är redo innan man får försöka på det slutgiltiga provet. Mitt tips är att inte ge någon procentchans utan meddela när man är redo för provförsök. Om någon undrar så har vi rätt att utfärda körkort. I mitt jobb ingår det att administrera programvaran för detta. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|