Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ta betalt för drift?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-05-14, 21:06 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Om kunden ställer krav på att en viss person ska utföra jobbet så kan du sätta priset därefter.

Du har rätt till semester och att vara sjuk som alla andra, då kan inte kunden kräva din personliga närvaro oavsett vad, det är arbetsrättsligt fullkomligt vidrigt.

Jourtid (1 timme inställelsetid i kundens lokaler)

För det första tycker jag du ska ha en fast avgft som kunden måst ebetala i förskott för supportavtalet, exempelvis 10*1250 kr per månad. Att ha ett serviceavtal med 1 timmes inställelsetid brukar de stora företagen ta betalt flera hundratusentals kronor per år, då det binder upp personalen väldigt mycket, inklusive att man måste ha backuppersoner m.m.


Leverantören bestämmer person
VardagarHelgfria 9-17 Pris 1250 kr/tim
Röda dagar samt dag före röd dag: 2500 kr/tim
Övrig tid Pris: 1875 kr/tim

Kunden bestämmer person
VardagarHelgfria 9-17 Pris 2500 kr/tim
Röda dagar samt dag före röd dag: 5000 kr/tim
Övrig tid Pris: 3750 kr/tim

Vid utryckning till kund debiteras ALLTID MINST 4 timmar oavsett hur kort tid uppdraget tar att slutföra. Debitering sker alltid med hela timmar, ej decimaler på timmar. Avrundning sker uppåt till närmaste hela timme.

Restid till/från kund debiteras som full konsulttid. Alla omkostnader/utlägg som material och taxikostnader debiteras med ett tillägg av 50%.

Det är även vanligt att man har en särskild utryckningsavgift (exempelvis på 3000 kr) för varje utryckningstillfälle. Ibland har man denna utryckningsavgift i stället för minimidebitering av 4 arbetstimmar. Men det är upp till dig hur du utformar villkoren så du blir nöjd.

Ha alltid med en klausul om att när kunden begär viss person så kan leverantören aldrig ge garanti att denne är tillgänglig, exempelvis pga semester, sjukdom, tjänstledighet, eller andra uppdrag.

Var noga med att varapedagogisk så kunden förstår att varje krav de ställer kostar pengar för dem, ge aldrig bort något utan att få betalt för det, tänk därför igenom varje förslag noggrannt innan du går med på det.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-05-14 klockan 21:18
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017