| FAQ |
| Kalender |
|
|
|
|
#1 | ||
|
|||
|
Medlem
|
Om du talar om Köplagen förutsätter jag att kunden är ett företag och då finns det ingen standard, utan är upp till er att sätta villkoren.
Om kunden däremot är en privatperson är det Konsumentköpslagen vi ska titta närmare på. Vilken är det? |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#2 | ||
|
|||
|
Medlem
|
Konsumentköpslagen
|
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#3 | |||
|
||||
|
Medlem
|
En svensk kund har enligt konsumentköplagen och konsumentverket rätt att få varan utbytt eller lagad utan extra kostnad. Returfrakt är en extra kostnad.
"När du reklamerar en vara du har köpt på Internet ska säljaren stå för returfrakten." Säger KV på http://www.konsumentverket.se/Klaga/...nFel-pa-varan/. Och i KKöpL sägs att 1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument. https://lagen.nu/1990:932 Dock hittar jag inget om huruvida personens plats påverkar lagen... Dvs det kan vara så att det är andra regler eftersom det är handel över nationsgränserna. Om detta har jag inte funnit någon information. |
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#4 | ||
|
|||
|
Medlem
|
Solklart att vi ska betala alltså. Tack för svaret.
|
||
|
|
Svara med citat
|
| Svara |
|
|