FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
En vän funderar på att lägga upp en video på en svensk blogg där han/hon förtär lite droger och diskuterar upplevelsen. Är detta lagligt mån tro? Vad kan hända i värsta fall?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Lär kunna leda till polisanmälan för narkotikamissbruk.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Har ingen jättekoll. Men min teori är att så länge man inte kan knyta det till vart drogerna intas kan det väl inte leda till något. Dvs drogerna kan ju vara intagna i ett land där det är lagligt, exempelvis som cannabis i Nederländerna.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Låt oss säga att denna person åkte till amsterdam och använde marijuana, som är lagligt där, är det då OK?
EDIT: Fredrik hann före Så om personen påstår att denne är i Holland, så bör det vara OK? Vart kan man kolla upp detta? Ska jag ringa polisen och fråga? Senast redigerad av aDonis den 2011-04-17 klockan 14:45 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Philip och Fredrik testade väl partydroger på nya zeeland eller nåt sånt om jag inte missminner mig, och det visades ju på tv. Tror inte det är något problem om man påstår att det intas i ett land där det är lagligt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Videofilmen skulle förmodligen inte räcka som enda bevisning för att få honom dömd för narkotikabrott. Det skulle dock räcka för att göra honom skäligen misstänkt, varpå Polisen kan göra husrannsakan och ta in honom för blod- eller urinprov.
Han kommer inte att bli lagförd för sitt knarkande utomlands, så länge som han inte har narkotika i kroppen (eller i fickan), då han kommer hem till Sverige. Om det går att identifiera honom på videon, så riskerar han dock att hamna i misstankeregistret och att han blir punktmarkerad (Polisen sätter span på honom). Personligen så anser jag att eget bruk av narkotika är ett högst ringa och förlåtligt brott, men Svenska rättsväsendet delar inte riktigt min uppfattning. Narkotikabrott har hög prioritet, så videofilmen kan komma att få konsekvenser för din vän, även om han inte blir lagförd för just det knarkande som han gör på filmen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kan väl helt enkelt hålla sig från att publicera filmen ett antal veckor?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |