FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Jaha, efter att ha läst och läst och läst och om seo och testat som en tok ett par månader börjat jag se lite resultat på mina projekt. Det är ett väldigt stort område måste jag säga om man börjar från noll.. men galet kul!
Jag har dock 4 frågor jag inte riktigt fått kläm på än: 1. Angående sökvänliga URLer, spelar det någon roll om sidan eller kategorin heter "traening" eller "traning", jag tänker nu alltså på svenska siter. Säg att jag har en artikel om träning, bör jag ändra denna till traning, eller kan man köra på traening som det blir om man använder sig av plugins som ändrar detta automatiskt? 2. Angående kategorier, bör man ha kategorier med sina sökord, eller ska man skippa detta? Jag tänker på t ex: www.adress.se/sökord/sida .. eller ska det helt enkelt vara www.adress.se/sida ? I ett Joomla-projekt hade jag både sektion och kategori utskrivet.. så att det blev www.adress.se/sökord1/sökord2/sidan .. är detta lite överdrivet kanske? 3. Angående filändelser, spelar det någon roll om en artikel/sida slutar på t ex ".html".. alltså "/traning.html".. eller ska man helst ta bort dessa så det bara blir "/traning" ? 4. Angående gamla foruminlägg, eftersom jag har konto på diverse forum och sidor från många många år tillbaka blir ju detta ett par tusen inlägg spridda på olika nätverk med follow. Söks dessa igenom regelbundet av sökspindlarna så att man kan uttnyttja det nu? dvs lägga till ett länkat sökord i min signatur? Och slutligen, en bonusfråga för den som orkar ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
1. Jag skulle säga traning, inte traening.
Vet inte riktigt hur G hanterar "ae", men a = ä iaf. 2. Tänk på att URL:en ska vara så lockande för besökaren som möjligt med, inte bara för google. Glöm inte bort det. Vilket som är bäst är nog upp till dig, beroende på ord och sajt. 3. Google gillade förut statiska sidor, och gillade serversidesidor mindre. Vet inte om det fortfarande är så dock. Personligen kör jag .html pga. det ser mer "komplett" ut, enligt vad jag skrev i 1. (för besökaren) Google struntar nog i .html eller inte dock. 4. Säker på att signaturen har follow-länkar? Dom flesta, bla. WN har nofollow. Personligen tror jag det har väldigt lite effekt, efter egna försök. (Har samma signatur här som alla andra forum, typ. Både follow & nofollowlänkar, ingen direkt märkbar effekt i SERP:en, dock klickar ju folk på dom ibland ![]() FB-ads har jag aldrig lekt med, men jag har ALDRIG någonsin klickat på en heller så. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
1. Jag kör enbart med a,a,o som är vedertagen standard i Sverige. Detta har även Google snappat upp och har inga problem att förstå omskrivningen. Jag tror iofs att Google också har koll på ae och oe även om jag inte har egen erfarenhet av det.
Ang. plugin som gör om URL:er. Tänk på att pluginen även bör göra en redirect av gamla URL:er som byter stavning. Annars kan du sitta med en massa brutna länkar och i slutändan förlora positioner i serpen. 2. Jag håller med Jine men vill också tillägga att URL:er bör vara korta. Om många använder URL:en som ankartext i länkar till dina sidor så klipper Google ankartexten efter ~50 (har inte koll på exakta siffran) tecken vilket gör att den riskerar att inte innehålla några (för sidan) relevanta sökord. 3. Det spelar ingen större roll vad du kör för filändelse. Det kan finnas en liten fördel med att minimera antalet ord i en URL eftersom dessa ofta används som ankartexter. Följande länk innehåller 8 sökord: <a href="http://www.doman.se/kategori/sidans-namn.html">http://www.doman.se/kategori/sidans-namn.html</a> 4. Gamla foruminlägg spindlas fortfarande av sökmotorerna, men det sker kanske med mindre regelbundenhet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Många säger att man ska få en massa ny trafik och även få en bättre placering hos Google genom att lägga in länkar i sin signatur. Det första kan jag tro på men det andra är jag väldigt tveksam till. Jag har då aldrig sett att mina sidor har kommit högre för olika sökord genom att använda ankartext i forum.
Men det är som du säger, har man en länk där kan man få lite ny trafik. Med så många forum poster som du påstår ha skrivit så bör du lägga in en länk i din signatur. Du har ju inget att förlora, bara vinna nya besökare ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|