FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Du tar upp ett perfekt problem som funnits i evigheter.
Problemet med .SE är att man måste som privatperson visa sitt namn i whois. Problemet som då uppstår är, att heter du t.ex. andreas eriksson så är du en i mängden och det är svårt att få reda på vilken andreas eriksson i Sverige som äger namnet. Du är mer eller mindre anonym. Så antingen bör man visa mer uppgifter eller så bör man kunna göra anonym whois. Men, förvänta er ej förmycket, IIS ska först ta sina kontinuerligt långa fikapauser innan ni får se ändring här. En av flera punkter som borde åtgärdats för länge sen av IIS. Hörde att IIS är upptagen med att dela ut mer pengar till bloggare. |
||
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
För Johan_H och om det mot förmodan finns andra som inte förstår det svenska språkets innebörd, så kan jag upprepa att det inte åligger .SE att lägga sig i på vilket sätt varje registrar hanterar denna typ av frågor.
Slutkundsavtal ingås med respektive registrar och det är alltså dennes villkor och policys som gäller för hur, eller om, registraren förmedlar intressenter och förfrågningar till deras kunder. .SE Registry har ingenting med det att göra, utan konstaterar bara att det hanteras olika av registrarer. |
|||
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag var i kontakt med one.com för att få ut kontaktuppgifter till en person som äger en domän som jag vill köpa, men nej jag fick varken kontaktuppgifter eller att dom kunde skicka mitt mail vidare till personen som äger domänen.
Binero däremot lämnar skickar mail vidare till domäninnehavaren men dom lämnar inte ut mailadress. |
|||
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kan bekräfta att även Frobbit, CityNetwork, Loopia har en behjälplig support.
|
||
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Whois-systemet som IIS kör med är såklart som mycket annat då det gäller IIS, ett stort skämt. 1. Antingen kör man möjligheten till anonym whois rakt av (domänägaren får bestämma) 2. Eller så visar man mer uppgifter För en gångs skull, titta på hur större aktörer gör och försök tillämpa er därefter. Hur gör .COM .Net .ORG? Till och med .NU tillåter anonymitet vad jag vet. Jag vet att IIS kommer ändra detta, men precis som allt annat tar det 100 år. Kafferast på kafferast och lite facebooksurfande eller varför inte posta lite på WN, eller hur internetsweden, ingår väl i ditt jobb? Produktivitet lika med 0 på IIS. Ska även bli intressant att se när möjligheten till att betala avgiften för ett domännamn för flera år framöver kommer. Eller hur? |
||
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Sen förstår jag inte vad problemet är, PUL förhindrar ju publicering av uppgifterna, det är väl svårt att göra något åt om man är verksam i Sverige och lyder Svensk lag? |
|||
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Det går att betala ett ombud för t.ex. 10 år, men ditt domännamn är inte betalt för 10 år. Om du gör en whois kommer det inte stå betalt till och med 2021. PUL.... Jag säger inte att man ska publicera all information. Men antingen måste man erbjuda något av de 2 förslag jag gav. För dagens system är kasst rakt igenom. Du borde ju kunna publicera namnet + dom 6 första siffrorna i personnumret. Eller, såklart, tillåta anonym whois. |
||
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Citat:
Senast redigerad av najk den 2011-03-20 klockan 20:20 Anledning: justerade texten lite |
|||
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Du har helt rätt, jag ber om ursäkt för denna punkt. Äntligen! Möjligheten för att betala för flera år är viktigt och en bra funktion. |
||
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() On-topic så blir dagens system, återigen i praktiken, väldigt märkligt och inkonsekvent. Har domänägaren en ovanligare namnkombination eller rätt registrar så är det inga större svårigheter att komma i kontakt med denne men är så inte fallet så är man tämligen hjälplös. Det finns också många som kan tänka sig att avhända sig en domän trots att de aldrig låter meddela detta till omvärlden på något vis. Om systemet hade fungerat på ett konsekvent och önskvärt sätt hade det varit en sak men nu är det inte särskilt lyckat i mina ögon.
Stängt ämne |
|
|